|
Lubelskie Forum Motoryzacyjne
|
|
MOTOSPORT - USTAWIENIE NÓG
siwy - Czw Lut 08, 2007 01:00 Temat postu: USTAWIENIE NÓG Samochód sportowy powinien być wyposażony w podpórkę dla lewej nogi (rys. 1). Dzięki niej kierowca uzyskuje dużo pewniejszą i stabilniejszą pozycję, nawet gdy siedzi w fotelu kubełkowym i jest mocno przypięty czteropunktowymi pasami.
Pięta lewej nogi powinna znajdować się pod pedałem sprzęgła, by w razie konieczności można było w każdej chwili, nie odrywając jej od podłogi, przesunąć czubek stopy z podpórki na pedał sprzęgła lub hamulca, nie blokując przy tym prawej nogi (rys. 2.1).
Podczas przenoszenia stopy na podpórkę i z powrotem na pedały (patrz rys. 2.2) nie należy odrywać pięty od podłogi, gdyż w tym czasie traci się jeden punkt oparcia, a środek ciężkości ciała zmienia nieco swoje położenie.
Pięta prawej nogi powinna natomiast znajdować się pod pedałem hamulca (patrz rys. 2.3), tak by w czasie jazdy, gdy na zmianę nabieramy prędkości i hamujemy, nie trzeba było odrywać jej od podłogi (patrz rys. 2.4).
Długość, kształt i usytuowanie pedału sprzęgła, hamulca i gazu oraz podpórki dla lewej nogi należy dobrać w taki sposób, by zapewniały podczas jazdy maksymalny komfort.
Rys.1. Podpórka do podparcia lewej nogi i anatomiczny pedał gazu (z prawej)
Ze względu na brak miejsca zastosowanie podpórki pod lewą stopę nie jest możliwe we wszystkich samochodach. W efekcie noga spoczywa zwykle, choć niewygodnie zgięta, na lewym nadkolu, a w czasie gdy jest wymagana duża szybkość reakcji - wprost na pedale sprzęgła, nieznacznie go tylko dotykając, lecz nie naciskając. Stałe ułożenie lewej stopy na pedale sprzęgła przyspiesza znacznie zużycie jego mechanizmów. Na dłuższych trasach lewa stopa znajduje wygodne, choć według teorii nieprawidłowe miejsce pod pedałem sprzęgła!
Rys.2. Ustawienie nóg
1 - prawidłowe
2 - nieprawidłowe (lewa)
3 - prawidłowe
4 - nieprawidłowe (prawa)
Warto tak ustawić pedały, aby szczególnie łatwo było wykonać wszystkie manewry z jednoczesnym naciskiem pedału gazu i hamulca prawą nogą. Należy jedynie uprzednio postarać się ustawić oba pedały na mniej więcej tym samym poziomie. (o tym więcej w rozdziałach dotyczących driftingu)
|
|