|
Lubelskie Forum Motoryzacyjne
|
 |
Park Techniczno - Serwisowy - Zmiany konstrukcyjne pojazdu
siwy - Sob Lut 17, 2007 13:02 Temat postu: Zmiany konstrukcyjne pojazdu Wczoraj jednemu z naszych forumowiczow zostal zabrany dowod rejestracyjny za rzekomo nie seryjny tlumik, w uzasadnieniu zostalo napisane (cyt) "zmiany konstrukcyjne pojazdu - układ wydechowy"
osoba o ktorej tutaj pisze i to jej zostal zabrany dowod powiedziala mi tak: "policjant stwierdzil ze ma podobna honde i wie jak wyglada tlumik, ale nie moze zrozumiec ze to jest specjalny model i zabral mi dowod rej, nie bylo zadnego tlumaczenia na jakiej podstawie czy pokazania podstaw prawnych dzialania policjanta, chcialem rowniez pokazac uprawnienia i znaki na wydech jednak zostalem zlekcewazony"
pominmy jednak fakt chyba naduzycia i nadinterpretacji przepisow (art 135 ustawy nic nie mowi na ten temat, wkoncu nei zagraza bezpieczenstwu) zajmijmy sie tym w jaki sposob zalegalizowac wszelakie modyfikacje, bo tego wynika ze majac nieseryjną panewke albo zamiennik mozemy stracic dowod rejestracyjny
kolega mi powtorzyl co powiedzial policjant: "wszelkie zmiany maja byc wbite do karty pojazdu"
czy moze wiec ktos przyblizyc drogę wprowadzenia takich zmian? lacznie z kosztami?
1. uzylem google
2. uzylem szukajki
ostrzegam osoby przed tekstami "wydaje mi sie" i "slyszalem ze"
bart#155 - Sob Lut 17, 2007 13:07
no tak wszelkie zmiany maja być wbite w karte pojazdu a jak się nie ma takiej karty a poza tym czy element jest seryjny czy nie powinien to stwierdzić rzeczoznawca bo wiadomo jak to jest z nasza policją
siwy - Sob Lut 17, 2007 13:12
wczoraj na oko koledze stwierdzili ze ma przyciemnione szyby, na pytanie "a gdzie jakis test? urzadzenie pomiarowe" padla odpowiedz ze: "na oko"
na oko to chlop w szpitalu umarl.
nie zajmujmy sie debilnymi policjantami ktorzy sie musza dowartosciowac, tylko cala procedura, bo to niezla intryga. A nie wiem, w dowodzie nowym tez jest miejsce na wbicie
ciekawe przypadki mamy w Lubelskiej policji
QSY - Sob Lut 17, 2007 14:04
niestety kwaczku policjant na oko moze zrobic wszystko....takie mamy durne prawo...poczytaj nowy kodeks drogowy i zobacysz ze jezeli ma podejrzenia to moze zabrac dowód a nawet unieruchomic auto (laweta). Nawet jezlei nie ma racji za wszystko płacisz oczywiscie Ty. Tak samo wyglada sytuacja z wydechem...pomimo tego ze jest cichy on na swoje ucho stwierdza ze jest glosny i zabiera dowód. Ty jedzieszna stacje diagnostycza robisz przegląd oczywiscie za swoją kase i nawet gdyby u diagnosty okazało sie wszystko OK to i tak kasy za to nikt Ci nie odda a policjantowi mozesz conajwyzej ofrygac laske...ottakie głupie przepisy.
maly841 - Sob Lut 17, 2007 14:37
Nie wiem jak jest u nas ale jak kupilem corse to w briefie jest wszystko rozpisane .Zmiana wydechu , zawiechy , nawet zmiana felg na wieksze niz seryjne ale nie wiem ktos by robił przeglad za kazdym razem?
Paweel - Sob Lut 17, 2007 14:53
maly841 napisał/a: | Nie wiem jak jest u nas ale jak kupilem corse to w briefie jest wszystko rozpisane .Zmiana wydechu , zawiechy , nawet zmiana felg na wieksze niz seryjne ale nie wiem ktos by robił przeglad za kazdym razem? |
ale brief to nie karta pojazdu ani karta pojazdu to nie brief.
koniec i kropka kto nie czytał ten ....
MACIOR - Sob Lut 17, 2007 15:31
Ciekawe co z autem któremu nie została wydana karta pojazdu ????
Tomek - Sob Lut 17, 2007 16:30
Za to ze tlumik byl nieseryjny (a mial jakies tam papiery na to ze moze byc uzywany) dowodu zabrac nie mogl, chyba ze tlumik byl za glosny albo cos podobnego.
Chyba ze cos zle zinterpretowalem. Poczytajcie sobie http://www.prawo.psm.pl/?x=D2003_32_262
maly841 - Sob Lut 17, 2007 16:40
Paweel napisał/a: | maly841 napisał/a: | Nie wiem jak jest u nas ale jak kupilem corse to w briefie jest wszystko rozpisane .Zmiana wydechu , zawiechy , nawet zmiana felg na wieksze niz seryjne ale nie wiem ktos by robił przeglad za kazdym razem? |
ale brief to nie karta pojazdu ani karta pojazdu to nie brief.
koniec i kropka kto nie czytał ten .... |
Nie widzisz znaku zapytania na koncu mojej wypowiedzi ???
Jaqub - Sob Lut 17, 2007 18:05
ja wiem TYLE ze wszelkie zmiany musza byc wbite/odnotowane w dowodzie rejestracyjnym i zgloszone w ciagu 30 DNI... tak wiec... wczoraj zalozylem, bylem w urzedzie, wzialem kwity, jutro ide skladac... papa...
Paweel - Sob Lut 17, 2007 18:10
Jaqub napisał/a: | ja wiem TYLE ze wszelkie zmiany musza byc wbite/odnotowane w dowodzie rejestracyjnym i zgloszone w ciagu 30 DNI... tak wiec... wczoraj zalozylem, bylem w urzedzie, wzialem kwity, jutro ide skladac... papa... |
co ty bredzisz człowieku
Jaqub - Sob Lut 17, 2007 18:15
Paweel napisał/a: | Jaqub napisał/a: | ja wiem TYLE ze wszelkie zmiany musza byc wbite/odnotowane w dowodzie rejestracyjnym i zgloszone w ciagu 30 DNI... tak wiec... wczoraj zalozylem, bylem w urzedzie, wzialem kwity, jutro ide skladac... papa... |
co ty bredzisz człowieku |
zakladasz LPG, HAK itp wbijasz to w dowod... masz na to 30DNI
Paweel - Sob Lut 17, 2007 18:34
Jaqub napisał/a: | Paweel napisał/a: | Jaqub napisał/a: | ja wiem TYLE ze wszelkie zmiany musza byc wbite/odnotowane w dowodzie rejestracyjnym i zgloszone w ciagu 30 DNI... tak wiec... wczoraj zalozylem, bylem w urzedzie, wzialem kwity, jutro ide skladac... papa... |
co ty bredzisz człowieku |
zakladasz LPG, HAK itp wbijasz to w dowod... masz na to 30DNI |
to chyba siwy se musi z ziemiaka wyskrobać pieczątke
ORDZINAŁ DŻAPAŃSKI TŁUMOK SZPORTOWY
siwy - Sob Lut 17, 2007 20:07
tacy z was specjalisci ze sie powalony w oko mozna :-]
1. Rzeczoznawca PZM stwierdza ze w samochodzie moga byc dokonane jakiestam przerobki (ze konstrukcja pojazdu pozwala na to) i zatwierdza dokonane przerobki. Rzeczoznawca bada, sprawdza moc silnika i ocenia bezpieczenstwo dokonanych zmian. w Lublinie nie maja hamowni w PZM wiec nalezy sie wybrac do Techmaxu.
2. Stacja Diagnostyczna majac podkladke od Rzeczoznawcy PZM, wydaje zaswiadczenie dla Wydzialu Komunikacji o dopuszczeniu zmodyfikowanego pojazdu do ruchu i zaszłych w nim zmian.
3. MAszerujemy z pismem od Diagnosty do Wydziału Komunikacji, gdzie wnosimy o dokonanie zmian w dowodzie rejestracyjnym badz wystepujemy o nowy dowod.
Co do tego ze policjant moze wszystko na oko - to jest to chore i jest przedmiotem niezłych nadużyć! czego przykładem jest nasz wspolny znajomy.
TTomek - Sob Lut 17, 2007 22:02
QSY napisał/a: | niestety kwaczku policjant na oko moze zrobic wszystko....takie mamy durne prawo... |
letko chore jest to co napisałeś dlatego , że jeżeli nawet przy rzeczoznawcy (nawet z uprawnieniami biegłego sądowego) zhamujemy auto , to przy podbijaniu przeglądu po zmianie w silniku diagnosta nie jest w stanie tego sprawdzić gdyż nie posiada hamowni i bije pieczątką na oślep...
poza tym podczas kontroli Policjant siada za kółkiem i pod pozorem sprawdzenia hamulców daje w palnik po czym stwierdza , że auto (w/g jego dupohamowni) ma o 16 KM wiecej niż jest wbite w karcie i na tej podstawie zabiera Ci dowód...????
jest to jeden z chorych pustych przepisów dajacych wyżyć sie "krawężnikowi" na posiadaczu auta za to , że mu w nocy żona nie dała...
swoją drogą ciekawe gfdzie ja mam sobie takie info wbić skoro mi nie wydano karty pojazdu do Uno T , a wiadomo , że tam bez zmian widocznych gołym okiem może być 2 X tyle mocy
Mam nadzieję , że ten topic wyjaśni również jak mamy sie zabezpieczyć i jak tłumaczyć nadgorliwym pałom mającym okres albo kompleksy bo go partner na służbie nie przeleciał przed rozpoczęciem patrolu...
siwy - Nie Lut 18, 2007 00:12
TTomek napisał/a: | Mam nadzieję , że ten topic wyjaśni również jak mamy sie zabezpieczyć i jak tłumaczyć nadgorliwym pałom mającym okres albo kompleksy bo go partner na służbie nie przeleciał przed rozpoczęciem patrolu... |
stary siedze od wczoraj nad tym szukam jakiegos dobrego kontaktu prawniczego aktualnei wsrod znajomych. chyba dopiero w pon cos pogadam w tym temacie. ale nowa ustawa daje to ze wlasnie kolega w taki ciekawy sposob stracil dowod bo POLICJANTOWI SIE WYDAWALO ze szyby sa przyciemnione ponad 70% !! i zaplacisz za to Ty z wlasnej kieszeni, nie ten ktory sie pomylil. taka zabawa moze byc w kolko....nie ma tez mozliwosci nie podpisania tego kwitu o tymczasowym dowodzie !!! malo tego! policjant podczas takiego wydawania mu sie moze dac Ci grzywne ! do 500zl !!!
+ holowanie !
stary paranoja.!!!
MicO - Nie Lut 18, 2007 00:29
niestety taki kraj.. pociesz sie tym ze w USA nie mozesz nawet rakami ruszac bo cie zasrzela odrazu:D
siwy - Nie Lut 18, 2007 00:34
MicO napisał/a: | pociesz sie tym ze w USA nie mozesz nawet rakami ruszac bo cie zasrzela odrazu:D | chyba wole to niz pozniej dziwne akcje, zalatwianie, tyle dobrego ze to akurat nie mi sie przytrafilo, ale przyklad jaki..
cymbur01 - Nie Lut 18, 2007 00:58
nie nadarmo HWDP istnieje
Megapixelus - Nie Lut 18, 2007 01:02
Jak rozumiem nawet do nowego auta prosto z salonu tez mozna sie przywalic ??
Paweel - Nie Lut 18, 2007 05:47
Megapixelus napisał/a: | Jak rozumiem nawet do nowego auta prosto z salonu tez mozna sie przywalic ??
Obrazek |
e no nowe ze sklepu to chyba tylko żuki z za dużymi luzami w kierownicy wychodziły
była taka anegdotka ... a moze i prawda że gość prosto ze sklepu jechał do domu nufką Żukiem i mu dowód zabrali
a poważnie ... szyba ZIELONA czyli w sposób niezauważalny "przyciemniona" juz ma sporo obniżoną przepuszczalność światła więc ... tutaj Pan policjant mógł sobie spokojnie pozwolić na blefffffffffffff
garul - Nie Lut 18, 2007 10:27
jezeli chodzi o szyby to pojechalem kiedys honda zeby sprawdzic ile przepuszczalnosci ma seryjna szyba i wyszlo ze 82%... czyli teoretyczne zadna folia sie nie nadaje do przyciemnienia bo przekroczysz te magiczne 70%... czyli teoretycznie pan wladza mogl tak stwierdzic
Jaqub - Nie Lut 18, 2007 17:41
wg mnie podstawa to rozmawiac/przynajmniej probowac rozmawiac jak z czlowiekiem... wiadomo ze sa policjanci i MILICJANCI jak sie trafi na tego pierwszego to odpowiednim zachowaniem mozna naprawde wiele... w drugim przypadku to raczej loteria...
siwy - Nie Lut 18, 2007 20:39
a wg mnie nalezy czytac co pisze w temacie! chyba nikogo nie obchodzi dyskusja co mogl a czego nie mogl bo mogl wszystko i wszyscy to wiemy czy byl chamem czy prostakiem to tez nie jest wazne wykonywal swoja prace wiec z laski swojej, nie rob offtopu w moim pieknym temacie dotyczacym zmian konstrukcyjnych i procedury! bo zarowno ja, jak i tomek bedziemy przecierac szlaki.
interesuja nas wskazowki a nie stek bzdur “czy policjant byl czlowiekiem czy tez nie”
wiec prosze sie dostosowac do tematu, albo zalozyc nowy
Jaqub - Pon Lut 19, 2007 16:00
siwy napisał/a: | wiec z laski swojej, nie rob offtopu w moim pieknym temacie dotyczacym zmian konstrukcyjnych i procedury! bo zarowno ja, jak i tomek bedziemy przecierac szlaki. |
nie wiem czemu tak sie irytujesz ale niewazne...
lepiej znajdz diagnoste (zamiast latac po urzedach i robic dymy) ktory Ci napisze ze tlumik koncowy jaki zalozyles, sportowe tarcze hamulcowe, itp itd sa elementami eksploatacyjnymi nie wplywajacymi na konstrukcje pojazdu itp... i w przypadku spotkania nastepnym razem policjanta ktoremu bedzie sie cos wydawalo przedstawiasz kwit i z glowy... i praktycznie kazda zmiane w aucie jakiej dokonasz (czyt. tuning) mozna pod to podciagnac (no chyba ze ze swojego haczbaka zrobisz kabrio)...
bart#155 - Pon Lut 19, 2007 18:33
żadna folia nie spełnia norm przepuszczalności promieni słonecznych więc przednie szyby maja być bez foli w przeciwnym razie leci dowód ew zrywasz na miejscu
wilku - Pon Lut 19, 2007 18:44
Jaqub
po 1. to nie chodzi o siwego (patrz post1)
po 2. napisal jaka jest procedura ktora bedzie wykonywal, wiec nie pisz bzdur zasłyszanych ktore Ci sie wydaja
po 3. robisz offtopic i macisz cale procedury ktore beda precedensowe!
po 4. jak wół pisze ze torem rozmowy sa zmiany konstrukcyjne w pojezdzie i sposoby ich legalizacji, a nie Twoje widzimisie i Twoje przezycia.
po 5. gdzie jest napisane ze siwy, albo ktokolwiek lata po urzedach i robi awanture, skoro juz w sobote(dzis jest poniedzialek bystrzaku) napisal jaka jest procedura i co nalezy robic, akurat sie sklada ze doskonale wiem o kogo chodzi i wiem jakie kroki czyni w temacie, i do tej pory jeszcze zadnej awantury nie bylo, nawet z policjantem ktory mial prawo zabrac dowod bo mu sie "zasadnie przypuszczalo"
za posty w tym temacie otrzymujesz WARNA!
siwy - Pon Lut 19, 2007 18:44
Jaqub napisał/a: | nie wiem czemu tak sie irytujesz ale niewazne... | ehh zajrzyj sobie w ten temat i zobacz jaki tu zrobiles burdel, nawet nic pozytecznego nie napisales, co sie przyda chlopakowi. Nawet chyba nie przeczytales istotnych rzeczy z tego tematu bo piszesz od rzeczy i robisz jawne konkluzje, a nie daje to oznak ZADNYCH zebys chociaz sprobowal pomoc i sie rozeznal. dlatego wlasnie sie irytuje i zaproponowalem Ci zalozenie nowego tematu
Jaqub napisał/a: | epiej znajdz diagnoste (zamiast latac po urzedach i robic dymy) | o ja pitole zobacz sobie 1 strone tematu i zobacz co napisalem, po za tym nie wiem kto lata po urzedach i robi dymy zamiast dzialac, ale wiem kto bije piane...
po czwarte, zgodnie z tym co ustalilismy wiemy co nalezy zrobic, Krzysiek odpuszcza, ale ja bardzo chetnie sobie zalegalizuje mój związek z civikiem i przetre szlak, orientowalem sie wstepnie jakie sa koszty i nie sa to duze koszty. zobaczymy jak wyglada badanie, z tego co wiem to bedzie to niezly precedens w Polsce!
bart#155 napisał/a: | żadna folia nie spełnia norm przepuszczalności promieni słonecznych więc przednie szyby maja być bez foli w przeciwnym razie leci dowód ew zrywasz na miejscu | z tego co mowil Krzysiek to powiedzieli ze i tak zabiora i tak i moze oszczedzic palce
MACIOR - Pon Lut 19, 2007 18:53
Tak chwile pomyślałem, zmiany konstrukcyjne to chyba cięcie budy itp. bo układ wydechowy podchodzi mi pod element ekspoloatacyjny.
Jaqub - Pon Lut 19, 2007 19:10
MACIOR napisał/a: | Tak chwile pomyślałem, zmiany konstrukcyjne to chyba cięcie budy itp. bo układ wydechowy podchodzi mi pod element ekspoloatacyjny. |
ja o tym napisalem i dostalem warna bo nie na temat a chodzi o tlumik... ale jesli ktos koniecznie musi miec w dowodzie ze ma inny tlumik to juz jego sprawa...
siwy napisał/a: | ale ja bardzo chetnie sobie zalegalizuje mój związek z civikiem i przetre szlak, orientowalem sie wstepnie jakie sa koszty i nie sa to duze koszty. zobaczymy jak wyglada badanie, z tego co wiem to bedzie to niezly precedens w Polsce! |
siwy napisał/a: | ehh zajrzyj sobie w ten temat i zobacz jaki tu zrobiles burdel, nawet nic pozytecznego nie napisales, co sie przyda chlopakowi. Nawet chyba nie przeczytales istotnych rzeczy z tego tematu bo piszesz od rzeczy i robisz jawne konkluzje, a nie daje to oznak ZADNYCH zebys chociaz sprobowal pomoc i sie rozeznal. dlatego wlasnie sie irytuje i zaproponowalem Ci zalozenie nowego tematu |
sorki ale tak sobie zacytuje informacje WNOSZACA mega DUZO do tematu:
cymbur01 napisał/a: | nie nadarmo HWDP istnieje |
czytalem temat w calosci i zrozumialem ze nie chodzi o Ciebie ale....
[ Dodano: Pon Lut 19, 2007 7:27 pm ]
wilku napisał/a: | po 2. napisal jaka jest procedura ktora bedzie wykonywal, wiec nie pisz bzdur zasłyszanych ktore Ci sie wydaja |
jak przyciemniasz szyby (np piecowo) to dostajesz certyfikat
jak kupujesz CB radio to dostajesz homologacje
jak kupujesz zawieszenie sportowe to tez masz homologacje TUV itp
takie dokumenty umozliwiaja Ci poruszanie sie LEGALNIE i korzystanie z zastosowanych elementow...
daniel - Pon Lut 19, 2007 21:07
Jaqub napisał/a: | jak kupujesz zawieszenie sportowe to tez masz homologacje TUV itp
takie dokumenty umozliwiaja Ci poruszanie sie LEGALNIE i korzystanie z zastosowanych elementow... |
mylisz się, jeśli policjantowi się wydaję, że to są zmiany konstrukcyjne auta to leci dowód...
siwy - Pon Lut 19, 2007 21:11
daniel napisał/a: | jeśli policjantowi się wydaję, że to są zmiany konstrukcyjne auta to leci dowód... | a kiedy masz ta "zmiane konstrukcyjna" wbita w dowod to juz mu sie nie wydaje, on to wie i nie ma podstaw.
dziekuje Daniel
Jaqub - Pon Lut 19, 2007 21:12
daniel napisał/a: | Jaqub napisał/a: | jak kupujesz zawieszenie sportowe to tez masz homologacje TUV itp
takie dokumenty umozliwiaja Ci poruszanie sie LEGALNIE i korzystanie z zastosowanych elementow... |
mylisz się, jeśli policjantowi się wydaję, że to są zmiany konstrukcyjne auta to leci dowód... |
temat sie zamyka.... i znow jestesmy w punkcie wyjscia... to czy bedziesz mial w dowodzie wbite (to raczej nie przejdzie ze wzgl. ze sa to el. eksploatacyjne) czy masz na to kwity (homologacje, Tuv itp) to i tak mozesz stracic dowod...
maly841 - Pon Lut 19, 2007 21:17
A ja z takim pytaniem jak mialem w Briefie i w niemieckim dowodzie wbite modyfikacje to bede mial je wbite w karcie pojazdu??? Narazie mam miekki dowod a karte dostane przy odb. twardego.
siwy - Pon Lut 19, 2007 23:17
remusa? Jaqub napisał/a: | temat sie zamyka.... i znow jestesmy w punkcie wyjscia... to czy bedziesz mial w dowodzie wbite (to raczej nie przejdzie ze wzgl. ze sa to el. eksploatacyjne) czy masz na to kwity (homologacje, Tuv itp) to i tak mozesz stracic dowod... | co z tego ze masz homologowane czesci skoro nikt ich nie wbil ze sa bezpiecznie zamontowane i zalegalizowane - wystepuja w karcie pojazdu / adnotacji w nowym dowodzie ? ja w ten sposob rozumiem ta ustawe. btw TUV nie jest w polsce honorowany.
zauwaz ze nowy dowod ma wiele rubryczek, min MOC i takie tam... ja obstawiam ze policjantowi chodzilo nie tylko oto czy uklad wydechowy jest bezpieczny ale czy spelnia normy czy jest bezpiecznie zamontowany itd. nie wiem jak on to sobie zinterpretowal to tylko moje gdybanie. niedlugo sie wszystko wyjasni
MACIOR - Wto Lut 20, 2007 07:00
Jemu chodziło aby ujebać kogoś komu się lepiej powodzi niż jemu po 20 latach służby
Jaqub - Wto Lut 20, 2007 14:43
siwy napisał/a: | ale czy spelnia normy czy jest bezpiecznie zamontowany itd. |
idac Twoim tokiem rozumowania to po kazdej wymianie czy to w ASO czy tez w warsztacie czy u siebie w garazu np klockow hamulcowych, tarcz, wydechu itp musialbym odbywac procedure jaka opisales wczesniej i miec wbite w dowod... to jest paranoja...
w dowodzie rejestracyjnym jest napisane:
"pouczenie
wlasciciel pojazdu jest zobowiazany zglosic w ciagu 30dni organowi ktory wydal dowod rejestracyjny, wszelkie zmiany danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu"
dane zawarte w dowodzie (legenda):
numer rejestracyjny pojazdu
data pierwszej rejestracji pojazdu
dane posiadacza pojazdu/ wlasciciela pojazdu
dane pojazdu
numer identyfikacyjny pojazdu
maksymalna masa calkowita
masa wlasna
okres waznosci dowodu
data wydania dowodu rejestracyjnego
numer swiadectwa homologacji typu pojazdu
dane silnika
stosunek mocy do ciezaru ( w KW/kg)
liczba miejsc siedzacych/stojacych
dopuszczalna masa calkowita pojazdu/zespolu pojazdow
kategoria pojazdu
liczba osi
maksymalna masa calkowita przyczepy z hamulcem/bez hamulca
w zasadzie jedyne parametry jakie moga ulec zmianie to stosunek moc/masa; parametry silnika czyli pojemnosc, moc, rodzaj paliwa
tlumik itp mozna sobie....
MACIOR napisał/a: | Jemu chodziło aby ujebać kogoś komu się lepiej powodzi niż jemu po 20 latach służby |
tu sie 100% zgadzam...
Lukass - Wto Lut 20, 2007 16:07 Temat postu: Re: Zmiany konstrukcyjne pojazdu
siwy napisał/a: | Wczoraj jednemu z naszych forumowiczow zostal zabrany dowod rejestracyjny za rzekomo nie seryjny tlumik, w uzasadnieniu zostalo napisane (cyt) "zmiany konstrukcyjne pojazdu - układ wydechowy"
osoba o ktorej tutaj pisze i to jej zostal zabrany dowod powiedziala mi tak: "policjant stwierdzil ze ma podobna honde i wie jak wyglada tlumik, ale nie moze zrozumiec ze to jest specjalny model i zabral mi dowod rej, nie bylo zadnego tlumaczenia na jakiej podstawie czy pokazania podstaw prawnych dzialania policjanta, chcialem rowniez pokazac uprawnienia i znaki na wydech jednak zostalem zlekcewazony"
pominmy jednak fakt chyba naduzycia i nadinterpretacji przepisow (art 135 ustawy nic nie mowi na ten temat, wkoncu nei zagraza bezpieczenstwu) zajmijmy sie tym w jaki sposob zalegalizowac wszelakie modyfikacje, bo tego wynika ze majac nieseryjną panewke albo zamiennik mozemy stracic dowod rejestracyjny
kolega mi powtorzyl co powiedzial policjant: "wszelkie zmiany maja byc wbite do karty pojazdu"
czy moze wiec ktos przyblizyc drogę wprowadzenia takich zmian? lacznie z kosztami?
1. uzylem google
2. uzylem szukajki
ostrzegam osoby przed tekstami "wydaje mi sie" i "slyszalem ze" |
Jest tez przpis mówiący o tym ze jezeli nie zgadzasz sie z opinia policji dotyczacych stanu technicznego czy zmian konstrukcyjnich itp to wtedy policja musi z taba pojechac na okregowa stacje djagnostyczna czyli w lublinie na hutnicza i wtedy robiony jest rorzeszzony przeglad techniczny ale wtedy jerzeli zostanie wykryta usterka techniczna to wtedy lipa ale jak jest sprawny pojazd to wtedy to morzesz wytoczyc hamowi proces cywilny i zadac poniesionych kosztów z tego tytułu i odszkodowania kiedys w tvn turbo rzeczoznawca PZM sie wypowiadała na ten temat
siwy - Wto Lut 20, 2007 16:22 Temat postu: Re: Zmiany konstrukcyjne pojazdu
Lukass napisał/a: | siwy napisał/a: | Wczoraj jednemu z naszych forumowiczow zostal zabrany dowod rejestracyjny za rzekomo nie seryjny tlumik, w uzasadnieniu zostalo napisane (cyt) "zmiany konstrukcyjne pojazdu - układ wydechowy"
osoba o ktorej tutaj pisze i to jej zostal zabrany dowod powiedziala mi tak: "policjant stwierdzil ze ma podobna honde i wie jak wyglada tlumik, ale nie moze zrozumiec ze to jest specjalny model i zabral mi dowod rej, nie bylo zadnego tlumaczenia na jakiej podstawie czy pokazania podstaw prawnych dzialania policjanta, chcialem rowniez pokazac uprawnienia i znaki na wydech jednak zostalem zlekcewazony"
pominmy jednak fakt chyba naduzycia i nadinterpretacji przepisow (art 135 ustawy nic nie mowi na ten temat, wkoncu nei zagraza bezpieczenstwu) zajmijmy sie tym w jaki sposob zalegalizowac wszelakie modyfikacje, bo tego wynika ze majac nieseryjną panewke albo zamiennik mozemy stracic dowod rejestracyjny
kolega mi powtorzyl co powiedzial policjant: "wszelkie zmiany maja byc wbite do karty pojazdu"
czy moze wiec ktos przyblizyc drogę wprowadzenia takich zmian? lacznie z kosztami?
1. uzylem google
2. uzylem szukajki
ostrzegam osoby przed tekstami "wydaje mi sie" i "slyszalem ze" |
Jest tez przpis mówiący o tym ze jezeli nie zgadzasz sie z opinia policji dotyczacych stanu technicznego czy zmian konstrukcyjnich itp to wtedy policja musi z taba pojechac na okregowa stacje djagnostyczna czyli w lublinie na hutnicza i wtedy robiony jest rorzeszzony przeglad techniczny ale wtedy jerzeli zostanie wykryta usterka techniczna to wtedy lipa ale jak jest sprawny pojazd to wtedy to morzesz wytoczyc hamowi proces cywilny i zadac poniesionych kosztów z tego tytułu i odszkodowania kiedys w tvn turbo rzeczoznawca PZM sie wypowiadała na ten temat | Bardzo prosze o wiecej informacji!
PS Maciek sprawdzilem to co mowiles, nie ma czegos takiego jak zamawianie drugiego patrolu
Jaqub napisał/a: | idac Twoim tokiem rozumowania to po kazdej wymianie czy to w ASO czy tez w warsztacie czy u siebie w garazu np klockow hamulcowych, tarcz, wydechu itp musialbym odbywac procedure jaka opisales wczesniej i miec wbite w dowod... to jest paranoja... | tak to jest paranoja i przeczytaj przepisy zanim dostaniesz nastepnego warna.
shq79 - Wto Lut 20, 2007 17:59
Jaqub napisał/a: | w zasadzie jedyne parametry jakie moga ulec zmianie to stosunek moc/masa; parametry silnika czyli pojemnosc, moc, rodzaj paliwa
tlumik itp mozna sobie....
|
I wystarczy że moc zmienisz i już musisz to zgłosić. Czy nie tak??
Układ wydechowy który zmienia moc (nawet o 1KM!!! ) sprawia że dane w dowodzie rejestracyjnym są inne niż stan faktyczny auta. Niestety takie durnowate prawo jest i tyle. Siwy jak wszystko wpisze w dowód a nie tak jak Ty pitolisz smuty żeby tonę papierów ze sobą woził nie będzie miał problemów bo jego przeróbki będą zalegalizowane nie tylko przez producenta części, ale przede wszystkim przez RZECZOZNAWCE PZM!!!!!!! I DIAGNOSTĘ!!!!!! Rzeczoznawca określi czy dane modyfikacje będą mogły być wprowadzone w aucie pod wieloma względami (m.in. konstrukcja samochodu) Urząd Komunikacji wpisuje tylko suche dane w dowód na podstawie przedstawionych mu dokumentów. Ja nie wiem czy Ty naprawdę nie rozumiesz sedna sprawy czy tylko tak udajesz??
siwy - Wto Lut 20, 2007 20:17
sHaQaL napisał/a: | I wystarczy że moc zmienisz i już musisz to zgłosić. Czy nie tak??
Układ wydechowy który zmienia moc (nawet o 1KM!!! ) sprawia że dane w dowodzie rejestracyjnym są inne niż stan faktyczny auta. Niestety takie durnowate prawo jest i tyle. Siwy jak wszystko wpisze w dowód a nie tak jak Ty pitolisz smuty żeby tonę papierów ze sobą woził nie będzie miał problemów bo jego przeróbki będą zalegalizowane nie tylko przez producenta części, ale przede wszystkim przez RZECZOZNAWCE PZM!!!!!!! I DIAGNOSTĘ!!!!!! Rzeczoznawca określi czy dane modyfikacje będą mogły być wprowadzone w aucie pod wieloma względami (m.in. konstrukcja samochodu) Urząd Komunikacji wpisuje tylko suche dane w dowód na podstawie przedstawionych mu dokumentów. Ja nie wiem czy Ty naprawdę nie rozumiesz sedna sprawy czy tylko tak udajesz?? |
poniekad dobrze piszesz i cos w ten desen trzeba bedzie zrobic, aczkolwiek policjantowi i tak bedzie sie moglo wydawac, ale wtedy mam podkladke i on wie ze skarga i po premii i komenda mi zwroci KAZDE pieniadze bo wszystko jest full legal.
przynajmniej tak to wygladac powinno w teorii jakby sie ktos trafil.
zobaczymy Krzycho swoja Honde tez chce zalegalizowac pomysl mu sie spodobal.
MicO - Wto Lut 20, 2007 22:38
hym.. jakos tak delikatnie to nie wydaje mnie sie:D na przykladzie samochodow rajdowych.. kazdy jest zarejestrowany, ubezpieczony, przechodzi badania przed kazdym startem u najlepszych diagnostow a mimo to nie moze miec wbitych w dowod zmian konstrukcyjnych aby jezdzic po ulicach.. podobnie jest z pasami szelkowymi.. posiadaja homologacje FIA ale nie sa dopuszczone do ruchu ulicznego.
siwy - Sro Lut 21, 2007 00:00
MicO napisał/a: | hym.. jakos tak delikatnie to nie wydaje mnie sie:D na przykladzie samochodow rajdowych.. kazdy jest zarejestrowany, ubezpieczony, przechodzi badania przed kazdym startem u najlepszych diagnostow a mimo to nie moze miec wbitych w dowod zmian konstrukcyjnych aby jezdzic po ulicach.. podobnie jest z pasami szelkowymi.. posiadaja homologacje FIA ale nie sa dopuszczone do ruchu ulicznego. | dobry przyklad dales, nie to ze nie moze, bo moze, ale nie spotkalem sie ja ani pewnie Ty z kims kto by chcial, bo po jaka cholere?
sylipp - Sro Lut 21, 2007 11:42
Przedstawione przez was sytuacje dotyczą kontroli drogowej, a jeżeli ktoś ma kolizję drogową nawet nie ze swojej winy to przeciez policjant sprawdza stan techniczny auta i może się przyczepić do przeróbek. Wtedy nawet gdy nie jesteśmy teoretycznie winni możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności za nieprawidłowy stan techniczny auta (tak jak pijany kierowca, który nie spowodował kolizji), albo w najlepszym przypadku zabiorą nam dowód rejestracyjny i wlepia mandat.
daniel - Sro Lut 21, 2007 11:54
sylipp napisał/a: | Przedstawione przez was sytuacje dotyczą kontroli drogowej, a jeżeli ktoś ma kolizję drogową nawet nie ze swojej winy to przeciez policjant sprawdza stan techniczny auta i może się przyczepić do przeróbek. Wtedy nawet gdy nie jesteśmy teoretycznie winni możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności za nieprawidłowy stan techniczny auta (tak jak pijany kierowca, który nie spowodował kolizji), albo w najlepszym przypadku zabiorą nam dowód rejestracyjny i wlepia mandat. |
przeczytaj topic jeszcze raz od początku.
chodzi w nim o zalegalizowaniu przeróbek, tak aby policjant nie mógł ich zakwestionować.
Lukass - Sro Lut 21, 2007 14:23
cytat z usatwy 4. Zabrania się:
1. umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu;
1. a) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko;
2. stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych;
3. umieszczania w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie;
4. wyposażania pojazdu w urządzenie informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego lub działanie to zakłócające albo przewożenia w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia; nie dotyczy to pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Straży Granicznej;
5. wymiany nadwozia pojazdu posiadającego cechy identyfikacyjne, o których mowa w ust. 3a pkt 1;
6. dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:
1. pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca pojazd z homologacji,
2. pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.
a tu jest cały kodeks trzeba przestudiowac http://www.kodeksdrogowy.....html#rozdzial3 i jescze jedno uprawnienia policji
Rozdział 1
Uprawnienia Policji
Art. 129. 1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.
2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1, jest uprawniony do:
1. legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu;
2. sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem, zaświadczenie, o którym mowa w art. 95a ust. 1 pkt 2, a także dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;
3. żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
4. sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;
5. sprawdzania zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju;
6. zatrzymania, w przypadkach przewidzianych w ustawie, dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdem lub jego używania oraz karty kierowcy w przypadkach przewidzianych w art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz Dz. Urz. WE L 274 z 9.10.1998, str. 1) zmienionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2135/98 z dnia 24 września 1998 r. zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz dyrektywę nr 88/599/EWG dotyczącą stosowania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i Rady (EWG) nr 3821/85 (Dz. Urz. WE L 274 z 09.10.1998, str. 1);
7. wydawania poleceń:
1. osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie odpowiedzialnej za utrzymanie drogi,
2. kontrolowanemu uczestnikowi ruchu - co do sposobu jego zachowania;
8. uniemożliwienia:
1. kierowania pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
2. korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska,
3. korzystania z pojazdu, jeżeli kierujący nim nie okazał dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia,
4. kierowania pojazdem przez osobę nieposiadającą wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
9. używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do stwierdzania stanu trzeźwości kierującego;
10. usuwania lub przemieszczania pojazdu w przypadkach, o których mowa w art. 130a ust. 1-3;
11. kontroli przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem;
12. używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych, służących do wydawania wiążących poleceń uczestnikowi ruchu;
13. występowania w uzasadnionym przypadku z wnioskiem o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem;
14. pilotowania pojazdów, których wymiary, masa lub naciski osi przekraczają określone wielkości; pilotowanie wykonywane jest za opłatą ponoszoną przez właściciela lub posiadacza pojazdu.
3. Przepisów ust. 2 pkt 3, 4 i 6 nie stosuje się do szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i misji specjalnych państw obcych oraz organizacji międzynarodowych, korzystających z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub na zasadzie wzajemności, oraz do innych osób korzystających z tych przywilejów i immunitetów.
4. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz w stosunku do żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową kierujących innymi pojazdami, a także kierowanie ruchem drogowym w związku z pilotowaniem kolumn wojskowych należy również do Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organów porządkowych. W tym zakresie Żandarmerii Wojskowej i wojskowym organom porządkowym przysługują uprawnienia policjantów określone w ust. 2.
4a. Kontrolę ruchu drogowego w stosunku do pojazdów przekraczających granicę Rzeczypospolitej Polskiej oraz w strefie nadgranicznej mogą przeprowadzać funkcjonariusze Straży Granicznej lub organów celnych, którym przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4 i 7-12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1.
4a. Kontrolę ruchu drogowego mogą przeprowadzać także funkcjonariusze Straży Granicznej lub organów celnych, którym przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1-5 i 7-12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1.
4b. Dodatkowo funkcjonariusze ci mogą odmówić prawa przekroczenia granicy pojazdem, jeżeli:
1. pojazd kierowany jest przez osobę znajdującą się w stanie nietrzeźwości lub stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu w inny sposób;
2. pojazd kierowany jest przez osobę nieposiadającą przy sobie wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem lub używania pojazdu, dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;
3. stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska;
4. pojazd przekracza dopuszczalną masę całkowitą lub naciski osi określone w przepisach ruchu drogowego.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, kierując się w szczególności możliwością zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz rzeczywistymi kosztami ponoszonymi przez Policję w związku z pilotowaniem pojazdów, określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób pilotowania pojazdów, których wymiary, masa lub naciski osi przekraczają dopuszczalne wielkości, oraz określi wysokość opłat uiszczanych przez ich właścicieli lub posiadaczy.
Art. 129a. Kontrola ruchu drogowego w stosunku do kierujących pojazdami, którzy wykonują transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne, należy również do inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W tym zakresie inspektorom przysługują uprawnienia określone w art. 129 ust. 2.
Art. 130. 1. Policja prowadzi ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Określonemu naruszeniu przypisuje się odpowiednią liczbę punktów w skali od 0 do 10 i wpisuje się do tej ewidencji.
1a. W ewidencji policja wpisuje także naruszenia przepisów ruchu drogowego, którym nie przypisano wartości punktowej.
2. Punkty za naruszenie przepisów ruchu drogowego wpisane do ewidencji usuwa się po upływie 1 roku od dnia naruszenia, chyba że przed upływem tego okresu kierowca dopuścił się naruszeń, za które na podstawie prawomocnych rozstrzygnięć przypisana liczba punktów przekroczyłaby 24 punkty lub w przypadku kierowców, o których mowa w art. 140 ust. 1 pkt 3 - 20 punktów.
3. Kierowca wpisany do ewidencji, o której mowa w ust. 1, może na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie spowoduje zmniejszenie liczby punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Nie dotyczy to kierowcy w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy.
3a. Przepisy ust. 1-3 stosuje się do osób posiadających pozwolenie do kierowania tramwajem.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz Ministrem Sprawiedliwości, mając na uwadze dyscyplinowanie i wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ustawy oraz zapobieganie wielokrotnemu naruszaniu przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:
1. sposób punktowania i liczbę punktów odpowiadających naruszeniu przepisów ruchu drogowego;
2. warunki i sposób prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, oraz tryb występowania z wnioskami o kontrolne sprawdzenie kwalifikacji;
3. program szkolenia i jednostki upoważnione do prowadzenia szkolenia, o którym mowa w ust. 3;
4. liczbę punktów odejmowanych z tytułu odbytego szkolenia;
5. podmioty uprawnione do uzyskiwania informacji zawartych w ewidencji, o której mowa w ust. 1.
Art. 130a. 1. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
1. pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
2. nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;
3. przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego.
2. Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
1. kierowała nim osoba:
1. znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
2. nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
2. jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.
3. Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.
4. Decyzję o przemieszczeniu lub usunięciu pojazdu z drogi podejmuje:
1. policjant - w sytuacjach, o których mowa w ust. 1-3;
2. strażnik gminny (miejski) - w sytuacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1;
3. osoba dowodząca akcją ratowniczą - w sytuacji, o której mowa w ust. 3.
5. W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 pojazd jest usuwany z drogi przez jednostkę wyznaczoną przez starostę.
wyrok trybunału konstytucyjnego
Ustęp 5 przestał obowiązywać 30 czerwca 2006 roku w związku z Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 109 poz. 925)
kodeks drogowy
ustawa o podatku vat
5a. W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 pojazd jest usuwany z drogi przez jednostkę wyznaczoną przez starostę.
5b. Starosta, wyznaczając jednostkę do usuwania pojazdów, kieruje się przesłankami zachowania rzetelności oraz zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług, a w szczególności bierze pod uwagę:
1. standard wyposażenia i oznakowania pojazdu przeznaczonego do usuwania lub przemieszczania pojazdów;
2. liczbę i rodzaj pojazdów przystosowanych do usuwania lub przemieszczania pojazdów, stosownie do wielkości obszaru świadczonych usług;
3. deklarowany czas przybycia na miejsce zdarzenia;
4. zobowiązanie jednostki do realizacji każdego zlecenia usunięcia pojazdu z drogi;
5. opinię właściwego miejscowo komendanta powiatowego Policji w zakresie dotychczasowego przebiegu ewentualnej współpracy jednostki z Policją;
6. konieczność zachowania warunków konkurencji;
7. proponowaną cenę usługi.
5c. Pojazd usunięty z drogi, w przypadkach określonych w ust. 1 i 2, umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie.
5d. Starosta, wyznaczając jednostkę do prowadzenia parkingu strzeżonego, kieruje się przesłankami rzetelności oraz zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług, a w szczególności bierze pod uwagę:
1. standard wyposażenia parkingu strzeżonego, a zwłaszcza rodzaj ogrodzenia, oświetlenie i monitoring;
2. liczbę miejsc do parkowania pojazdów;
3. proponowany rodzaj zabezpieczenia pojazdów;
4. warunki utrzymywania pojazdów, a zwłaszcza pojazdów z uszkodzeniami powypadkowymi;
5. miejsce położenia parkingu;
6. opinię właściwego miejscowo komendanta powiatowego Policji w zakresie dotychczasowego przebiegu ewentualnej współpracy jednostki z Policją;
7. zobowiązanie jednostki do realizacji każdego zlecenia umieszczenia pojazdu na parkingu strzeżonym;
8. konieczność zachowania warunków konkurencji;
9. proponowaną cenę usługi.
5e. Wyznaczenie jednostki usuwającej pojazd oraz prowadzącej parking strzeżony, na którym umieszcza się usunięty pojazd, następuje poprzez wybór najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem warunków określonych w ust. 5b i 5d. Wyznaczenie następuje na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata. Starosta może wyznaczyć więcej niż jedną jednostkę.
6. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 5c, ustala rada powiatu.
7. Wydanie pojazdu następuje po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty, o której mowa w ust. 6.
8. Pojazd może być unieruchomiony przez zastosowanie urządzenia do blokowania kół w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nieutrudniającego ruchu lub niezagrażającego bezpieczeństwu.
9. Pojazd unieruchamia Policja lub straż gminna (miejska).
10. Pojazd usunięty w trybie określonym w ust. 1 lub 2 i nieodebrany przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na rzecz Skarbu Państwa z mocy ustawy.
11. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą zagwarantowania ochrony prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na drogach publicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:
1. tryb oraz warunki współdziałania z Policją i innymi podmiotami uprawnionymi do podejmowania decyzji o usunięciu pojazdu jednostek usuwających pojazdy lub prowadzących strzeżone parkingi;
2. tryb i warunki wydawania pojazdu z parkingu;
3. tryb postępowania w zakresie przejęcia pojazdu na rzecz Skarbu Państwa.
Art. 131. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu i Ministrem Obrony Narodowej, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w czasie wykonywania kontroli drogowej oraz sprawne wykonywanie czynności w tym zakresie, określi, w drodze rozporządzenia:
1. organizację, warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu drogowego;
2. warunki i tryb udzielania upoważnień do zatrzymywania pojazdów lub wykonywania niektórych czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego przez funkcjonariuszy innych organów oraz strażników straży gminnych (miejskich);
3. wymagany sposób zachowania się kontrolowanego uczestnika ruchu.
2. Minister Obrony Narodowej, uwzględniając potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w czasie wykonywania kontroli drogowej oraz sprawne wykonywanie czynności w tym zakresie, w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz spraw wewnętrznych, określi, w drodze rozporządzenia:
1. organizację, warunki i sposób wykonywania czynności, o których mowa w art. 129 ust. 4;
2. warunki i tryb współdziałania Żandarmerii Wojskowej z Policją w sprawach, o których mowa w art. 130 ust. 1.
na górę strony
Rozdział 2
Zatrzymywanie i zwracanie dowodów rejestracyjnych
Art. 132. 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:
1. stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:
1. zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,
2. zagraża porządkowi ruchu,
3. narusza wymagania ochrony środowiska;
2. stwierdzenia, że pojazd nie został poddany badaniu technicznemu w wyznaczonym terminie lub termin badania nie został wyznaczony prawidłowo;
3. stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w stopniu powodującym jego nieczytelność;
4. uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego);
5. stwierdzenia, że badanie techniczne zostało dokonane przez jednostkę do tego nieupoważnioną;
6. nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub nieokazania dokumentu stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;
7. uzasadnionego przypuszczenia, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu.
2. W razie zatrzymania dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego), policjant wydaje kierowcy pokwitowanie. Może on zezwolić na używanie pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania w pokwitowaniu. Zezwolenie nie może być wydane w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c oraz w pkt 6.
3. Zatrzymany dokument, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 1 pkt 4, 6 i 7, odpowiedni organ Policji przesyła niezwłocznie organowi, który go wydał, z zastrzeżeniem ust. 5.
3a. Odpowiednie organy Policji zawiadomią właściwego dyrektora izby skarbowej o fakcie zatrzymania dowodu rejestracyjnego w przypadku powzięcia uzasadnionego przypuszczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, w sytuacji, gdy dotyczy to spełnienia przez pojazd wymagań technicznych określonych w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
4. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 3 i 4 dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5. Zatrzymany dokument pojazdu zarejestrowanego za granicą, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 1 pkt 4 i 6, pozostawia się w jednostce Policji przez okres 7 dni. Po upływie tego terminu dokument przekazywany jest przedstawicielstwu państwa, w którym pojazd jest zarejestrowany.
6. Zwrot zatrzymanego dokumentu następuje niezwłocznie po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie, z zastrzeżeniem art. 133.
Art. 133. 1. W przypadku określonym w art. 132 ust. 1 pkt 6 odpowiedni organ Policji zwraca zatrzymany dokument po przedstawieniu dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia.
2. W przypadku pojazdu zarejestrowanego za granicą, jeżeli z przedstawionego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu wynika, że przed zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego umowa ta nie była zawarta, warunkiem zwrotu zatrzymanego dokumentu jest dodatkowo wniesienie opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia określonej w odrębnych przepisach.
Art. 134. W stosunku do pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych pojazdów kierowanych przez żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową uprawnienia i obowiązki policjantów określone w art. 132 ust. 1-3 i art. 133 ust. 1 wykonują również żołnierze Żandarmerii Wojskowej.
Art. 134a. W stosunku do pojazdów wykonujących transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne, uprawnienia i obowiązki policjantów oraz organów Policji określone w art. 132 ust. 1-3, 5 i 6 oraz w art. 133 wykonują również odpowiednio inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego oraz organy tej inspekcji.
na górę strony
Rozdział 3
Zatrzymywanie praw jazdy i pozwoleń oraz cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania pojazdami
Art. 135. 1. Policjant:
1. zatrzyma prawo jazdy za pokwitowaniem w razie:
1. stwierdzenia, że kierujący pojazdem znajduje się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
2. stwierdzenia zniszczenia prawa jazdy w stopniu powodującym jego nieczytelność,
3. podejrzenia podrobienia lub przerobienia prawa jazdy,
4. gdy upłynął termin ważności prawa jazdy,
5. gdy wobec kierującego pojazdem wydane zostało postanowienie lub decyzja o zatrzymaniu prawa jazdy,
6. gdy wobec kierującego pojazdem orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów lub wydano decyzję o cofnięciu prawa jazdy,
7. przekroczenia przez kierującego pojazdem liczby 24 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego,
8. przekroczenia przez kierującego pojazdem, w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy, liczby 20 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego;
2. może zatrzymać prawo jazdy za pokwitowaniem w razie uzasadnionego podejrzenia, że kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie, za które może być orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów.
2. Pokwitowanie zatrzymania prawa jazdy z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-d oraz w pkt 2, uprawnia do kierowania pojazdem w ciągu 7 dni.
Art. 136. 1. Zatrzymane prawo jazdy, z wyjątkiem przypadku określonego w art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. c, Policja przekazuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni, według właściwości, sądowi uprawnionemu do rozpoznania sprawy o wykroczenie, prokuratorowi lub staroście.
2. W razie przeprowadzenia badania krwi lub moczu dla oceny trzeźwości lub zawartości środka działającego podobnie do alkoholu, prawo jazdy przekazuje się wraz z wynikiem tego badania. Jeżeli jednak wynik tego badania nie został uzyskany w ciągu 30 dni od dnia zatrzymania prawa jazdy, należy niezwłocznie zwrócić je właścicielowi.
Art. 137. 1. Postanowienie o zatrzymaniu prawa jazdy, w przypadkach określonych w art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz pkt 2, wydaje w terminie 14 dni od dnia otrzymania prawa jazdy:
1. prokurator - w toku postępowania przygotowawczego, a sąd - po przekazaniu sprawy do sądu;
2. w sprawie o wykroczenie - sąd właściwy do rozpoznania sprawy.
2. O wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy zawiadamia się właściwego starostę.
3. Na postanowienie o zatrzymaniu prawa jazdy służy zażalenie.
Art. 138. 1. Decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy, w przypadkach określonych w art. 135 ust. 1 pkt 1 lit. d i g, wydaje starosta.
2. Zwrot zatrzymanego prawa jazdy następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 4.
Art. 139. 1. Przepisy art. 135-138 stosuje się odpowiednio do pozwolenia do kierowania tramwajem.
2. Przepisu art. 135 nie stosuje się do szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych państw obcych oraz misji specjalnych i organizacji międzynarodowych korzystających z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub na zasadzie wzajemności, a także do innych osób korzystających z tych przywilejów i immunitetów.
3. W stosunku do żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową oraz innych osób kierujących pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej uprawnienia i obowiązki policjantów określone w art. 135 ust. 1 i art. 136 ust. 1 wykonują również żołnierze Żandarmerii Wojskowej.
4. W stosunku do kierujących pojazdami, którzy wykonują transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne, uprawnienia i obowiązki policjantów określone w art. 135 ust. 1 i art. 136 ust. 1 wykonują również inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.
Art. 140. 1. Decyzję o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym wydaje starosta w razie:
1. stwierdzenia na podstawie orzeczenia lekarskiego istnienia przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem;
1. a) stwierdzenia na podstawie orzeczenia psychologicznego, wydanego po przeprowadzeniu badania psychologicznego w trybie określonym w art. 124 ust. 1 pkt 2 i 3, istnienia przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem;
2. utraty przez kierowcę kwalifikacji, co stwierdza się na podstawie wyniku egzaminu państwowego;
3. przekroczenia, w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy, liczby 20 punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego; decyzja o cofnięciu uprawnienia wydawana jest na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji;
4. niepoddania się:
1. sprawdzeniu kwalifikacji w trybie określonym w art. 114 ust. 1 pkt 1,
2. badaniu lekarskiemu w trybie określonym w art. 122 ust. 1 pkt 3-5,
3. badaniu psychologicznemu w trybie określonym w art. 124 ust. 1 pkt 2 lub 3.
2. Decyzję o przywróceniu kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym, z wyjątkiem przypadku określonego w ust. 1 pkt 3, wydaje starosta po ustaniu przyczyn, które spowodowały jego cofnięcie.
3. Przepisy ust. 1-2 stosuje się odpowiednio do pozwolenia do kierowania tramwajem.
4. Decyzję o cofnięciu lub przywróceniu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym szefom i cudzoziemskiemu personelowi przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i misji specjalnych państw obcych oraz organizacji międzynarodowych korzystających z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub na zasadzie wzajemności oraz innym osobom korzystającym z tych przywilejów i immunitetów wydaje marszałek województwa mazowieckiego.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, kierując się koniecznością zapobieżenia uczestnictwu w ruchu drogowym sprawców wielokrotnych naruszeń przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb wnioskowania o cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Art. 140a. Zadania i kompetencje określone w art. 138 ust. 1 i art. 140 ust. 1-3 nie mogą być powierzone w drodze porozumienia gminie. Przepis ten nie dotyczy powiatu warszawskiego.
siwy - Sro Lut 21, 2007 18:42
ok narazie jedyne zmiany konstrukcyjne ktore znajduja sie w kodeksie to : zmiana typu nadwozia, zmiana liczby miejsc, instalacja gazowa.
interesuje mnie najbardziej Art 66 ust 4 punkt 2;
Cytat: | 2. stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych; |
gdzie sa te przepisy szczegolowe
Tomek - Sro Lut 21, 2007 22:37
siwy napisał/a: | gdzie sa te przepisy szczegolowe |
na 1 stronie potem jeszcze poszukam bo chyba kilka rozporzadzen bylo
cymbur01 - Czw Lut 22, 2007 00:17
2. W razie zatrzymania dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego), policjant wydaje kierowcy pokwitowanie. Może on zezwolić na używanie pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania w pokwitowaniu. Zezwolenie nie może być wydane w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c oraz w pkt 6
gdzie to tak jest w zyciu
MicO - Czw Lut 22, 2007 09:25
siwy walka z wiatrakami... mowie ci ze to tak jak z rajdowka...
polll - Czw Lut 22, 2007 09:57
dokladnie jak pisze mico... np w rajdowkach policji moga sie nie podobac zapinki na masce i za to moze poleciec dowod... a np pucharowa 206 jest bardzo i to bardzo glosna... zostala dopuszczona do rajdow ma homologacje... a wystarczy trafic na jakiegos upierdliwego policjanta i zabierze dowód za glosny wydech... na te glupie przepisy sie nic nie poradzi...
siwy - Czw Lut 22, 2007 17:06
polll napisał/a: | dokladnie jak pisze mico... np w rajdowkach policji moga sie nie podobac zapinki na masce i za to moze poleciec dowod... a np pucharowa 206 jest bardzo i to bardzo glosna... zostala dopuszczona do rajdow ma homologacje... a wystarczy trafic na jakiegos upierdliwego policjanta i zabierze dowód za glosny wydech... na te glupie przepisy sie nic nie poradzi... | akurat w rajdach moze miec homologacje, ktora nie musi miec nic wspolnego z jazda po miescie. do rajdow z tego co sie orientuje jest wymagana homologacja FIA zeby ktos nie wpadl na genialny pomysl strugac wydechu z drewna. musi byc solidne zeby nie odpadlo na OESIE i nie trafilo kibica w glowe. jak odpadnie to wtedy inna gadka wiadomo kto zawinil. To ma malo wspolnego z ulicą i przepisami ruchu drogowego. A nie jest tak ze rajdowka nie musi spelniac wymogow glosnosci wydechu czy norm emisji spalin, chyba ze porusza sie po drodze nie podczas rajdu? Wydaje mi sie ze nie musi.
ps co do zapinek to wystający ostry element ;]
MicO - Czw Lut 22, 2007 21:27
nie masz troche racji Kfaku.. do rajdow homologacje FIA musza miec tylko elementy bezpieczenstwa : klatka, pasy, fotel, kask, ubranie, buty, bielizna. W wyscigach formuly 1 i nascar dodatkowo mechanizm wyjmowania kierownicy i wysiadania z pojazdu bodaj w 15sekund.
Tłumiki, koła, zawieszenia maja takie same dokumenty jak auta uliczne. Przed kazdym rajdem odbywa sie badanie techniczne pojazdow na podstawie ktorego auto dopuszcza sie do startu. Łatwiej byloby miec wszystko wbite w papiery. Nie ma takiej mozliwosci.
Musi spelniac normy ! w przypadku aut cywilnych to chyba 93dB a w rajdowce moze byc 103dB.. normy emisji spalin musza byc zachowane.. tez w lekkiej tolerancji.
Paweel - Czw Lut 22, 2007 21:32
MicO napisał/a: |
Musi spelniac normy ! w przypadku aut cywilnych to chyba 93dB a w rajdowce moze byc 103dB.. normy emisji spalin musza byc zachowane.. tez w lekkiej tolerancji. |
10 db to nie jest lekka tolerancja
bodajże 1db więcej to dwa razy głośniej
siwy - Czw Lut 22, 2007 21:35
MicO napisał/a: | nie masz troche racji Kfaku.. do rajdow homologacje FIA musza miec tylko elementy bezpieczenstwa : klatka, pasy, fotel, kask, ubranie, buty, bielizna. | tego bylem pewny na 99.9 nie wiedzialem jak to jest ze spoilerami i takimi tam. mam na mysli nie amatorskie rajdy oczywista. dzieki za wyjasnienie.
MicO napisał/a: | łumiki, koła, zawieszenia maja takie same dokumenty jak auta uliczne. Przed kazdym rajdem odbywa sie badanie techniczne pojazdow na podstawie ktorego auto dopuszcza sie do startu. Łatwiej byloby miec wszystko wbite w papiery. Nie ma takiej mozliwosci.
Musi spelniac normy ! w przypadku aut cywilnych to chyba 93dB a w rajdowce moze byc 103dB.. normy emisji spalin musza byc zachowane.. tez w lekkiej tolerancji. | tez w lekkiej tolerancji ale jednak innej okreslonej przepisami FIA.
ale polskie prawo nie przewiduje wyjatkow dla okreslonych aut w FIA, wiem oco Wam chodzi ale wlasnie chodzilo mi o ta konkluzję. No nie wiem kurna w rajdowkach tez jest nieseryjny uklad wydechowy i jest to zmiana konstrukcyjna.
Panowie, narazie to i tak jest bicie piany, bo jak wszyscy wiedza ja sie tym zawodowo nie zajmuje ino hobbystycznie, co innego Krzycho stary maniak, on mi tu ciagle wynajduje i podsyla.
mam nadzieje ze wypali spotkanie z Rzeczoznawca PZM w poniedzialek i zdam szeroka relacje. teoretyczny przebieg jak to powinno wygladac zapodalem, zobaczymy jak to wyglada w praktyce i jakie sa koszty.
Jaqub - Czw Lut 22, 2007 21:58
Paweel napisał/a: | bodajże 1db więcej to dwa razy głośniej |
3db to 2 razy glosniej
polll - Czw Lut 22, 2007 23:42
pucharowe 206 sa sprzedawane jaki zwykle auta... wiec teoretycznie musza spelniac takie same normy jak inne cywilne auta...
siwy - Pią Lut 23, 2007 17:22
Cytat: | pucharowe 206 sa sprzedawane jaki zwykle auta... wiec teoretycznie musza spelniac takie same normy jak inne cywilne auta... | wystarczy ze maja uzyskana homologacja ministra transportu wg ustawy
Paweel - Pią Lut 23, 2007 17:24
Jaqub napisał/a: | Paweel napisał/a: | bodajże 1db więcej to dwa razy głośniej |
3db to 2 razy glosniej |
co nie zmienia faktu ze 10 to wchuk różnicy
Peter.1781 - Wto Lut 27, 2007 19:24
Po dokonaniu zmian konstrukcyjnych wymagających zmiany w dowodzie rejestracyjnym należy zawiadomić urzędu, który go wydał:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.
§ 14. 1. W przypadku zawiadomienia o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym, wynikającej:
1) ze zmiany adresu miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, powodującej zmianę właściwości miejscowej organu rejestrującego, organ rejestrujący na wniosek właściciela pojazdu dokonuje rejestracji pojazdu,
2) ze zmiany adresu miejsca zamieszkania właściciela pojazdu niepowodującej zmiany właściwości miejscowej organu rejestrującego, organ rejestrujący wydaje nowy dowód rejestracyjny oraz dokonuje legalizacji tablic rejestracyjnych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach w sprawie legalizacji tablic rejestracyjnych,
3) (uchylony),
4) z wymiany podwozia lub ramy w pojeździe zarejestrowanym, do zawiadomienia dołącza się:
a) dowód własności podwozia lub ramy,
b) dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli podwozie lub rama zostały sprowadzone z państwa trzeciego,
c) dowód rejestracyjny pojazdu lub zaświadczenie wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce rejestracji pojazdu, z którego pochodzi podwozie lub rama, jeżeli to podwozie lub rama pochodzi z pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
5) z wprowadzenia w pojeździe zarejestrowanym zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, do zawiadomienia dołącza się:
a) dokument potwierdzający, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu wykonane zostały przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy,
b) zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów.
Przepisy § 2-5 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku zawiadomienia o zmianie innych danych pojazdu zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym zaistniałej w wyniku wprowadzenia zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, pojazd, zgodnie z ustawą, podlega badaniu technicznemu. Zaświadczenie o pozytywnym wyniku tego badania potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów, jest podstawą do wydania dowodu rejestracyjnego z nowymi danymi pojazdu.
3. W przypadku zawiadomienia o dokonaniu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem, do zawiadomienia dołącza się:
1) wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem,
2) fakturę VAT albo rachunek za montaż instalacji, o której mowa w pkt 1.
4. W przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę danych technicznych pojazdu dotyczących mas i nacisków osi, zawartych w dowodzie rejestracyjnym, wynikającą ze zmiany właściwych, określonych w przepisach warunków technicznych, do wniosku dołącza się:
1) dowód rejestracyjny pojazdu,
2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.
[ Dodano: Wto Lut 27, 2007 7:36 pm ]
W tym rozporządzeniu są wszystkie warunki techniczne pojazdów i niezbędne wyposażenie. Wklejam tylko te, które dotyczą zasilania gazem:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Rozdział 11
Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem
§ 41. Pojazd przystosowany do zasilania gazem powinien odpowiadać warunkom określonym w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM
§ 1. Użyte w załączniku określenia oznaczają:
1) "gaz" - gaz ziemny i gaz płynny;
2) "gaz ziemny (CNG)" - gaz sprężony, którego podstawowym składnikiem jest metan;
3) "gaz płynny (LPG)" - gaz skroplony, którego podstawowymi składnikami są: propan i butan;
4) "instalacja" - zestaw części i zespołów umieszczonych w pojeździe, niezbędnych do zasilania silnika gazem;
5) "zbiornik" - pojemnik na gaz umieszczony na stałe w pojeździe;
6) "butla" - wymienny pojemnik na gaz płynny.
§ 2. 1. Wyposażenie pojazdu w instalację nie może naruszać parametrów określonych przez producenta pojazdu, a zwłaszcza dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, jego dopuszczalnych nacisków osi oraz położenia środka masy.
2. Wyposażenie pojazdu w instalację nie powinno zakłócać pracy podstawowego zasilania, jeśli pozostało ono w pojeździe.
3. Instalacja powinna działać w sposób prawidłowy i bezpieczny.
4. Prześwit pojazdu nie może ulec zmniejszeniu w wyniku zabudowy instalacji, przy czym żaden z jej elementów nie może znajdować się niżej niż 0,2 m od jezdni, jeśli nie jest chroniony dolną częścią pojazdu położoną poniżej niego w odległości nie większej niż 0,15 m w poziomie z przodu i z boków.
5. Wylot rury wydechowej nie może być skierowany w stronę jakiegokolwiek elementu instalacji.
§ 3. 1. Instalacja na gaz ziemny (CNG) powinna być projektowana na ciśnienie wynoszące 26 MPa, a na gaz płynny (LPG) - 3,0 MPa.
2. Złącza instalacji, przez które przepływa gaz, powinny znajdować się w miejscach łatwo dostępnych dla kontroli ich szczelności.
3. Przełączanie zasilania powinno być możliwe z pozycji kierującego pojazdem bez konieczności wyłączania silnika.
4. W pojeździe z silnikiem o zapłonie samoczynnym instalacja powinna zagwarantować odcięcie dopływu gazu do silnika po osiągnięciu jego maksymalnej prędkości obrotowej.
5. Kompletację instalacji oraz sposób jej połączenia i umieszczenia w pojeździe określa podmiot, który uzyskał świadectwo homologacji na podstawie danych określonych w świadectwie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazowego.
6. Instalacja powinna być zabezpieczona przed korozją.
7. Budowa instalacji powinna umożliwiać przeprowadzanie badań okresowych.
8. Elementy i zespoły instalacji narażone na mechaniczne uszkodzenia powinny być odpowiednio zabezpieczone.
9. Elementy instalacji nie mogą wystawać poza obrys pojazdu; nie stosuje się to do wlewów paliwa, które mogą wystawać, lecz nie więcej niż o 10 mm.
10. Instalacja nie może utrudniać w sposób istotny dostępu do silnika i innych zespołów.
11. Rozłączenie złącz gazowych instalacji nie powinno być możliwe bez użycia narzędzi; nie stosuje się tego do złącza butla - przewód.
12. Elementy instalacji, w których znajduje się lub przez które przepływa gaz, nie mogą bez pełnego osłonięcia być umieszczone w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób; nie stosuje się tego do ścianek zbiornika i przewodów gazowych.
13. Dopływ gazu do układu dolotowego, gdy silnik nie pracuje, oraz po przełączeniu na inne paliwo powinien być zatrzymany; dopuszczalna zwłoka - 2 sekundy.
14. Przez żaden element instalacji, w którym znajduje się gaz, nie może płynąć prąd elektryczny.
15. Układ elektryczny wchodzący w skład instalacji powinien być zabezpieczony przed przeciążeniem i wyposażony co najmniej w jeden bezpiecznik dostępny bez użycia narzędzi.
§ 4. 1. Zbiorniki (butle) powinny spełniać wymagania określone w warunkach technicznych dozoru technicznego.
2. Zbiorniki (butle) powinny być tak zainstalowane, aby były maksymalnie chronione przed skutkami zderzeń, w tym głównie od przodu i tyłu pojazdu, a w przypadku ich umieszczenia w przestrzeni ładunkowej samochodu ciężarowego powinny być zabezpieczone przed uszkodzeniem ładunkiem oraz przez operacje załadunkowo-wyładunkowe.
3. Zbiorniki na gaz płynny oraz butle powinny być skutecznie osłonięte przed działaniem promieni słonecznych; nie stosuje się do zbiorników homologowanych według serii poprawek 01 do Regulaminu nr 67 EKG ONZ.
4. Mocowanie zbiorników (butli) do pojazdu powinno zabezpieczać przed ich przemieszczeniem przy działaniu na pojazd przyspieszenia wyrażonego iloczynem liczby i przyspieszenia ziemskiego - "g":
1) w przypadku samochodów osobowych i samochodów ciężarowych o dmc do 3,5 t:
a) w kierunku wzdłużnym do przodu - 20 g,
b) w kierunku poprzecznym - 8 g;
2) w przypadku autobusów o dmc do 5 t i samochodów ciężarowych o dmc od 3,5 t do 12 t:
a) w kierunku wzdłużnym do przodu - 10 g,
b) w kierunku poprzecznym - 5 g;
3) w przypadku pozostałych autobusów i samochodów ciężarowych:
a) w kierunku wzdłużnym do przodu - 6,6 g,
b) w kierunku poprzecznym - 5 g.
5. Elementy mocowania oraz części pojazdu przylegające do zbiornika (butli) powinny być oddzielone od niego przekładką elastyczną i nieabsorbującą wilgoci.
6. Zbiorniki powinny być tak umieszczone, aby była możliwość łatwego:
1) odczytu stanu napełnienia;
2) odczytu danych dotyczących oznakowań identyfikacyjnych oraz cech legalizacji (stosuje się to także do butli).
7. Zbiorniki na gaz płynny oraz butle powinny być tak umieszczone, aby w pozycji roboczej wypływ gazu następował w stanie ciekłym.
8. Zabrania się instalowania zbiorników (butli) w części przedniej pojazdu oraz w komorze silnika.
9. W pobliżu zbiorników (butli) nie powinny znajdować się sztywne elementy o ostrych krawędziach.
10. Odległość zbiorników (butli) od układu wydechowego nie może być mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie jest zastosowana osłona termiczna.
11. Nie dopuszcza się jakichkolwiek przeróbek zbiornika (butli).
12. Zbiorniki na gaz płynny łączone w zespoły i połączone z jednym przewodem zasilającym powinny być wyposażone w zawory jednokierunkowe i zawory bezpieczeństwa przewodów gazowych. Nie wymaga się stosowania jednokierunkowych zaworów bezpieczeństwa przewodów gazowych, jeśli ciśnienie zwrotne samoczynnego zaworu odcinającego przekracza 0,5 MPa w położeniu zamkniętym.
§ 5. Wlewy paliwa/zawory do napełniania zbiorników powinny być tak umieszczone, aby było możliwe ich napełnianie z zewnątrz pojazdu lub z komory silnikowej.
§ 6. 1. Przewody metalowe zastosowane w instalacji powinny być bez szwu, stalowe lub miedziane w odniesieniu do gazu płynnego (LPG) oraz wyłącznie stalowe w odniesieniu do gazu ziemnego (CNG); przewody stalowe powinny być ze stali nierdzewnej lub stali z pokryciem antykorozyjnym; dopuszcza się przewody sztywne wykonane z materiału niemetalowego.
2. Przewody miedziane na całej długości powinny być zabezpieczone osłoną gumową lub z tworzywa sztucznego.
3. Przewody powinny być tak ułożone, aby:
1) mogły być łatwo kontrolowane;
2) nie ocierały się o elementy pojazdu;
3) odległość od układu wydechowego nie była mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie stosuje się ekranu termicznego;
4) nie przebiegały w pobliżu miejsc do podnoszenia pojazdu;
5) mocowanie wykluczało ich wibrację.
4. W przypadku braku możliwości spełnienia wymagań określonych w ust. 3 pkt 1, 2 i 5 dopuszcza się odstępstwo dla przewodu łączącego zbiornik z reduktorem, pod warunkiem dodatkowego zabezpieczenia go przed korozją i mechanicznymi uszkodzeniami oraz wentylacji przestrzeni, w której jest umieszczony.
5. Przewody metalowe łączące elementy instalacji, które w czasie eksploatacji pojazdu mogą podlegać wzajemnym przemieszczeniom, powinny być ukształtowane w pętle o promieniu krzywizny dostosowanym do średnicy przewodu.
6. Przewody nie mogą być spawane lub lutowane oraz łączone ciśnieniowymi złączami zatrzaskowymi.
7. Przewody metalowe powinny być łączone za pomocą znormalizowanych złącz z kielichem lub pierścieniem samozaciskającym. Liczba złącz powinna być ograniczona do minimum.
8. Średnica zewnętrzna przewodu sztywnego w zastosowaniu do gazu płynnego nie może przekraczać 12 mm, a grubość jego ścianki powinna wynosić co najmniej 0,8 mm.
§ 7. 1. Na pracę reduktora nie może wywierać wpływu przyspieszanie bądź opóźnianie ruchu pojazdu.
2. Odległość reduktora od układu wydechowego nie może być mniejsza niż 0,1 m, jeśli nie jest stosowany ekran termiczny.
§ 8. 1. Zbiorniki zamontowane w przestrzeni zamkniętej pojazdu powinny być umieszczone w gazoszczelnej obudowie całkowitej lub być wyposażone w gazoszczelną obudowę osłaniającą jedynie zawory. W przypadku obudów osłaniających zawory, zbiorniki powinny być fabrycznie do takiego osłonięcia przystosowane.
2. Obudowy całkowite powinny być wyposażone co najmniej w dwa otwory wentylacyjne, a obudowy osłaniające jedynie zawory zbiorników - co najmniej w jeden. Otwór wentylacyjny powinien mieć powierzchnię przekroju dla przepływu gazu nie mniejszą niż 4,5 cm2. Wyloty otworów wentylacyjnych nie mogą być skierowane w stronę układu wydechowego, nie mogą uchodzić do wnęki koła oraz, w przypadku gazu płynnego, powinny być skierowane do dołu.
3. Obudowy osłaniające zawory zbiorników oraz przewody układu przewietrzania obudów powinny wykazywać gazoszczelność przy nadciśnieniu 0,01 MPa. W trakcie próby wymienione elementy nie powinny wykazywać odkształceń, a dopuszczalny wypływ gazu nie powinien przekroczyć 100 cm3/h.
4. Zamykanie obudów powinno być tak urządzone, aby nie istniała możliwość przypadkowego ich otwarcia.
§ 9. 1. W zależności od daty przystosowania oraz rodzaju gazu (LPG lub CNG) instalacja do zasilania gazem zawiera:
http://www.fotosik.pl/pok...f8744b21fe.html
http://www.fotosik.pl/pok...01bf371967.html
1) Obowiązek uzyskania świadectwa homologacji nie stosuje się jedynie do tych urządzeń i elementów, w których znajduje się gaz, gdy jego ciśnienie robocze nie przekracza 20 kPa.
2) Odpowiadające wymaganiom "00" serii poprawek do Regulaminu nr 67 EKG ONZ.
3) Odpowiadające wymaganiom "01" serii poprawek do Regulaminu nr 67 EKG ONZ.
4) Nie jest wymagany w przypadku zbiornika o oznaczeniu klasy "B".
5) Nie jest wymagany, gdy przepustowość zaworu z lp. 2 przekracza 17,7 m3/min.
6) Nie stosuje się do butli.
7) Wymagana, gdy zbiornik znajduje się w przestrzeni pasażerskiej lub bagażowej.
Stosuje się wyłącznie do pojazdów z silnikami zasilanymi sterowanym układem wtrysku paliwa.
9) Dopuszczalny wyłącznie w przypadku zasilania jednopaliwowego.
2. Instalacja do zasilania gazem może zawierać także:
1) w przypadku LPG - części i zespoły służące do poprawy działania silnika, o ile połączone są one z częściami instalacji, w których ciśnienie gazu nie przekracza 20 kPa;
2) zespół zasilania układu ogrzewania przestrzeni pasażerskiej w samochodach ciężarowych, autobusach i samochodach osobowych o dmc powyżej 3,5 t, pod warunkiem że nie jest przez to zakłócone podstawowe działanie instalacji.
3. Elementy i zespoły instalacji wymienione w ust. 1 (poza przewodami sztywnymi wykonanymi z metalu) powinny być homologowane według obowiązującej wersji Regulaminów EKG ONZ dotyczących instalacji do zasilania gazem oraz oznakowane następująco:
1) w przypadku części i zespołów instalacji LPG oznakowanie homologacyjne powinno zawierać: umieszczony w okręgu nr kraju (1 do 47) po literze "E", numer Regulaminu "67R" i numeru serii poprawek "01 (a do dnia montażu 31 marca 2002 r. dopuszcza się serię poprawek 00)" oraz następujący po nim kolejny numer homologacji;
2) w przypadku części i zespołów instalacji CNG oznakowanie homologacyjne powinno zawierać: umieszczony w okręgu nr kraju (1 do 47) po literze "E", numer Regulaminu "110R" i numer serii poprawek "00" oraz następujący po nim kolejny numeru homologacji;
3) przewody sztywne powinny być oznakowane w sposób umożliwiający ich rozpoznanie jako należących do kompletacji homologowanego sposobu montażu.
4. W odniesieniu do pojazdów przystosowanych do zasilania gazem LPG do dnia 30 maja 1999 r. dopuszcza się inne oznakowania bezpieczeństwa.
§ 10. Pojazd zasilany gazem może być używany po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym przewidzianej odrębnymi przepisami.
TTomek - Pią Mar 02, 2007 00:16
chłopie, o czym ty piszesz?
przepisy dot. gazu są w miare ustalone i przejrzyste...
znajdz mi wykładnie przepisów tyczących sie zmian konstrukcyjnych silnika oraz zalegalizowania wzmocnienia silnika poprzez montaż turbiny lub chipa
coś takiego nie istnieje :!
Ministerstwo Transportu wypuściło kolejny bubel zmszajac jednocześnie Policję do robienia z siebie idiotow łatających dziurę budżetową.
Pokaż mi Instytut lub inną organizację w Polsce udzielającą homologację na montaż turbin do silników wolnossących lub wystarczy choć jeden adres , gdzie mogą mi "zcertyfikować " nową moc auta po modyfikacji...
najbliżej mi znany to TUV w szwabii ale jako , że wiekszość naszych Policjantów po "ichniemu" nie potrafi cokolwiek przeczytać , jest to o dupę potłuc...
a nawet gdyby potrafili czytać w germańskim języku to i tak przepisy polskie zlewają niemieckie rygory i ich niestety nie uznaja, więc każdy świstek jaki ktokolwiek posiada stamtąd jest wartości rodzimego papieru toaletowego...
przytaczanie przep. tyczących się gazu jest conajmniej nie na miejscu i w/g mnie wiąże się z nie zrozumieniem tematu tego topica...
Peter.1781 - Pią Mar 02, 2007 21:42
TTomek napisał/a: | przytaczanie przep. tyczących się gazu jest conajmniej nie na miejscu i w/g mnie wiąże się z nie zrozumieniem tematu tego topica... |
Wkleiłem to przez pomyłkę.
Rysiek - Sob Mar 03, 2007 02:19
TTomek, przeczytales calosc ?
TTomek - Nie Mar 04, 2007 14:31
Rysiek napisał/a: | TTomek, przeczytales calosc ? |
tak , śledzę temat od początku zarówno tu na forum jak i w realu , a oprócz tylko czytania poczyniłem pewne kroki w kierunku homologowania zmian konstrukcyjnych auta.
wiec nie wiem do czego pijesz?
Paweel - Nie Mar 04, 2007 14:46
TTomek napisał/a: | Rysiek napisał/a: | TTomek, przeczytales calosc ? |
tak , śledzę temat od początku zarówno tu na forum jak i w realu , a oprócz tylko czytania poczyniłem pewne kroki w kierunku homologowania zmian konstrukcyjnych auta.
wiec nie wiem do czego pijesz? |
do tego że jest leniwy i tak naprawde go to gówno obchodzi a złożenie kilku literek sprawia mu trudnośc
maly841 - Sro Kwi 11, 2007 19:23
I co chlopaki wiecie cos w temacie???
Jak odbieralem karte pojazdu do corsy to pytalem pana dlaczego nie ma w niej wpisanych tych wszystkich modow co byly w briefie. Pan odpowiedzial ze gdyby koles co robi przeglady umiescil to wszystko na tej kartce byloby wpisane bez problemu.
siwy - Sro Kwi 11, 2007 23:57
no w temacie wiemy tyle ze nic nie wiemy,
generalnie ustawodawca zapomniał poinstruowac rzeczoznawcow bo oni nie wiedza jak to wykonac... w ustawie cisza.
zajalem sie troche nauka wiec temat podupadl, ale mam stosowne kwitki i orzeczenia, takze o sprawie nie zapomnialem.
|
|