Lubelskie Forum Motoryzacyjne

Park Techniczno - Serwisowy - Współczesne Cabrio part 2 - Brera, Focus CC, BMW 3, Mini

Rysiek - Sob Maj 12, 2007 16:32
Temat postu: Współczesne Cabrio part 2 - Brera, Focus CC, BMW 3, Mini
Alfa Romeo Spider Brera - Cabrio Roku 2006


O podjęciu decyzji i zakupie tego auta decydować mają emocje, a nie rozsądek. Auto jest bowiem dwuosobowe, na dodatek ze skromym bagażnikiem, sporo kosztuje, eksploatacja nie będzie tania, ale napewno jest jeden pozytyw - to piękne auto. W tym aucie możemy podróżować tylko we dwójkę. Miejsce mikroskopijnych fotelików drugiego rzędu z nadwozia zamkniętego zajął schowek na składany dach. Zmniejszył się więc i bagażnik. Ma maksymalnie 235 litrów pojemności - wobec 300 l w Brerze.

W roku 2007 pojawić się ma silnik wysokoprężny 2,4 o mocy 200 KM. Aktualnie Alfa Romeo Spider dostępna jest w dwóch jednostkach silnikowych, które podane są poniżej.

Tak jak w przypadku Brery Q4, wykorzystano tu najnowszy centralny mechanizm różnicowy Torsen C (tzw. Twin Diff, czyli dwa mechanizmy, przedni i centralny w jednym).
Standardowo rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś wynosi tutaj 43 do 57%. W zależności od przyczepności kół podział może wynosić odpowiednio od 72/28 do 22/78%.

Jazdy testowe na krętych górzystych drogach potwierdziły znakomitą chrakterystkę zawieszenia i wysoki komfort jazdy. Nad bezpieczeńtwem czuwa VDC, czyli ESP w wydaniu Alfy. Wprawdzie nie da się go wyłączyć, ale warto podkreślić, że ingeruje tylko w ekstremalnych sytuacjach.









Ford Focus CC - Włoski styl Forda


O ile Fordy ostatnimi czasy dawały wiele przyjeności z jazdy, o tyle doznania estetyczne nie zawsze nadążały za tymi wrażeniami. W przypadku Focusa CC Ford zwrócił się o pomoc do najbardziej zasłużonej i renomowanej firmy stylizacyjnej - Pinifariny.

Focus CC jest pierwszym Fordem z logo włoskiego projektanta. Podstawowe założenia designerskie nowego auta ustaliła centrala stylizacyjna Forda. Pininfarina zajęła się resztą. To właśnie ona wymyśliła kształt tylnego słupka, krój tylnych lamp oraz ciągnącą się między nimi błyszczącą listwę, symbol prestiżu. Bo coupe-cabrio ma być właśnie najbardziej prestiżową odmianą najpopularniejszego obecnie samochodu Europy.
Nowego Focusa zbudowano na sprawdzonej platformie C1, z której korzystają pozostałe typy Focusów, a także m.in. Mazdy 3 i 5 oraz Volvo S40, V50 i C70.

Ford nie jest ani pierwszym, ani nawet trzecim kompaktowym coupe-cabrio na rynku. Ale gdy wsiądziemy za kółko odmiany napędzanej 2-litrowym dieslem, okaże się, że niewielu rywali jest w stanie go przyćmić.
Po pierwsze jakość tworzyw jest bardzo dobra. Ich wzajemne dopasowanie także nie budzi zastrzeżeń, podobnie jak ergonomia czy kształt foteli. W porównaniu ze standardowym Focusem siedzenia obniżono o 2 cm. Choć przewidziano także tylną kanapę, lepiej nie fundować na niej nawet krótkiej przejażdżki. Mimo że kolana jeszcze się zmieszczą, to głowę trzeba będzie stale pochylać.

Kabriolety nigdy nie czarowały nadmiernie obszernymi bagażnikami. Nowy Focus nie jest wyjątkiem, chociaż w tym segmencie nie znajdzie się lepszego pod tym względem auta.
Majstersztykiem jest połączona z silnikiem Diesla ręczna skrzynia biegów o sze�ciu przełożeniach. Jej lewarek porusza się pewnie i precyzyjnie, natomiast drogi między kolejnymi biegami są krótkie jak w sportowych autach.
Układ jezdny jest precyzyjny. Można dokonywać wyboru pomiędzy trzema różnymi stopniami "ostrości" ustwień wspomagania: od sportowego do komfortowego.

Nad bezpieczeństwem jadących czuwają m.in. umieszczone za tylną kanapą dwa pałąki. Kiedy elektroniczne czujniki i zyroskop wyczują zbliżające się dachowanie, są one katapultowane w ułamku sekundy około 20 cm do góry. System może zadziałać także wtedy, gdy samochód ma podniesiony dach.


Zupełnie inaczej niż VW Eos czy Opel Astra TwinTop Focus nie ma 3- czy 5-częściowego dachu, lecz 2-częściowy. A to wymaga więcej miejsca i powoduje, że tył pojazdu jest zbyt duży i na zakłóceno proporcje. Zwłaszcza przy "deszczowym" ustawieniu widać podobieństwa do amerykańskiej stylistyki. Ale taki system dachu ma też swoje zalety - mniej częśći oznacza mniejsze zużycie mechanizmów i krótsze czasy rozkładania - Ford potrzebuje na to 25 s i jest o 10 s szybszy od Astry TwinTop.
Składanie i rozkładanie może odbywać się tylko na postoju, ale jest przy tym bardzo ciche - wszystko za sprawą 5 siłowników hydraulicznych i 3 silników elektrycznych. Podczas gdy trwa proces składania/rozkładania, o stanie "prac" powiadami nas niewielki wyświetlacz ciekłokrystaliczny na desce rozdzielczej.







BMW 3 Coupe-Cabrio - Nowy dach



W 1996 roku metalowym dachem zaskoczył Mercedes, który zastosował go w modelu SLK. Różne były reakcje na ten eksperyment, ale w ciągu kilku kolejnych lat nastąpił boom samochodów typu coupe-cabrio. Nie zawsze zbyt aktrakcyjnych, bo elementy hardtopu trzeba gdzieś schować, a nie jest to tak łatwe jak przy miekkiej oponczy z cienkiego materiału.

Tak czy inaczej dalszy rozwój tego typu pojazdów wydaje się być przesądzony. Także BMW zdecydowało się na rozstanie z miękkim dachem na rzecz hardtopu. Ale Niemcom wyszło to nawet dobrze - po złożeniu dachu auto wygląda jak coupe. Trójczęściowy dach w ciągu 22 sekund "ląduje" w bagażniku. Przy załadunki nie znajdziemy "pomocnika", który jak np. w Oplu Astrze TwinTop podniósłby złożony dach, by dało się pod niego włożyć coś większego - pozostaje nam tylko odpowiednio manewrować tym, co mamy w rękach i chcemy umieścić w kufrze.
W momencie rozpoczęcia sprzedaży w 2007 roku znajdzie się 5 silników. Duże 6-cylindrówki juz znamy, znacznie ciekawsze są nowe silniki beznynowe z bezpośrednim wtryskiem. Te niedoładowane motory mają być bardzo oszczędne dzięki spalaniu uboższej mieszanki.

Bazowy model 320i ma zadowalać się przeciętnie 6,7l/100km. Aby mogło się to udać, bezpośredni wtrysk to za mało i BMW uciekło się do innych technicznych trików - pompy oleju i cieczy chłodzącej są załączane tylko w razie potrzeby albo są sterowane w zależności od potrzeb. Akumulator ładuje się tylko przy hamowaniu albo toczeniu się samochodu. Zupełnie nowa jest również technika systemu Start-Stop, którą znamy już z innych aut, ale BMW zabrało się za zmiany na "swoją modłę" - przy zatrzymaniu auta (np. na czerwonym świetle) silnik wyłącza się, gdy tylko wyrzucimy na "luz". Naciśnięcie pedału sprzęgła powoduje jego natychmiastowe uruchomienie.

Początkowo technika będzie oferowana seryjnie tylko w 320i cabrio. Później wszystkie te nowinki mają się znaleźć także w innych modelach BMW.
Co ciekawsze, pojawienie się odmiany ze składanym dachem nie oznacza, że z oferty bawarskiego koncernu zniknie odmiana coupe z nadwoziem zamkniętym.


Składanie metalowego dachu jest możliwe także za pomocą przycisku w kluczyku. Trzy części najeżdżają jedna na drugą i poziomo chowają się w bagażniku.Jego pokrywa otwiera się wówczas w przeciwnym kierunku niż przy normalnym użytkowaniu.











Mini Cabrio - Wiecznie młody


Mini Cooper Cabrio w nowej wersji został przez niektórych nazwany "bezgłowym gokartem". Auto bardzo małe, ale na tyle kultowe dzięki poprzedniej wersji, że pojawienie się wersji cabrio to była kwestia czasu.

Auto jest o tyle unikalne, iż trudno znaleźć inne podobne z tak atrakcyjnym wyglądem. Innowacjš jest to, iż dach możemy uchylić do 40cm, co powoduje, iż mamy auto z szyberdachem - funkcję tą możemy wykorzystać nawet jadąc prędkością 120 km/h.
Gdy chcemy poczuć pełną radość wiatru we włosach, śmiało możemy kontynuować otwieranie dachu, który składa się za tylną kanapą w niewielkim stopniu zmniejszając pojemność bagażnika, ale pamiętajmy - tu już należy zatrzymać auto. Całość zajmuje nam 15 sekund.

Część górna dachu jest zawsze po otwarciu na wierzchu co powoduje, iż nie potrzebujemy pokrowca na dach. Dodatkowym atutem są zabezpieczenia dla pasażerów tylnej kanapy.
Mówią o tylnej kanapie warto dodać, iż otwietana ona jest jak w pikapie - wytrzymuje ona nacisk 80kg. Przy zamkniętym dachu mamy do dyspozycji bagżnik o pojemności 165 l, zmniejsza się ona do 120 litrów po otwarciu dachu. Chcąc przewieźć coś większego zmuszeni jesteśmy położyć tylne siedzenia, ale dzięki temy mamy aż 650 litrów przestrzeni.

Pasażerów siedzących na przednich fotelach chronią 4 poduszki powietrzne. Dodatkowo dla bezpieczeństwa wzmocniono ramę przedniej szyby oraz nadwozie auta. Inne atuty poprawiające bezpiezeństwo to hamulce tarczowe na 4 koła, czterokanałowy ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania EBD, system kontroli hamowania na zakrętach CBC. Jako dodatkowš opcję możemy zamówić system kontroli trakcji AS+T z możliwością wyłączania oraz układ dynamicznej stabilno�ci DSC. Jeżeli chodzi o zawieszenie, to mamy tu 4 kolumny McPhersona ze stabilizatorami z przodu i wielowahaczowa oś tylna. Układ kierowniczy wspomagany jest elektrohydraulicznie.

Mini Cooper Cabrio posiada silnik o pojemności 1.6 i mocy 115KM przy 6000 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 150 Nm przy 4500 obr/min. Osiągi Coopera to prędkość maksymalna 193 km/h i 0-100 km/h w 9,8 sekundy, średnie zużycie paliwa wynosi 7,3 l/100 km. W późniejszym okresie pojawiła się wersja "S", która miała już 170KM i do "setki" zbiera się 7,2s, a jej średnie spalanie to 8,6l/100 km. Szczegółowe dane - poniżej.






Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group