|
Lubelskie Forum Motoryzacyjne
|
|
Park Techniczno - Serwisowy - Współczesne Cabrio part 1 - Smart Cabrio, Smart ForTwo, EOS
Rysiek - Sob Maj 12, 2007 16:47 Temat postu: Współczesne Cabrio part 1 - Smart Cabrio, Smart ForTwo, EOS Volkswagen EOS - Mocne CC
Volkswagen Eos to z pozoru auto niewyróżniające się czymkolwiek, stylizacyjnie bezbarwny, ginący w mgnieniu oka w ulicznym ruchu. Ale też umiejący przeobrazić się w całkiem zgrabny kabriolet.
Zapowiadający ten model studyjny Concept C przyciągał oko odrobiną zadziornośsci i dynamiczną jak na VW linią. Produkcyjny Eos, zwłaszcza z zamkniętym dachem jest pozbawiony tych cech. Ale Volkswagen przyzwyczaił już nas, że mocnym stronem koncernu jest jakość, solidność i trwałość. Eos wyposażony został w składany, metalowy dach podzielony na więcej niż dwa segmenty, co jest systemem stosowanym np. w kabrioletach CC Renault i Peugeot. Dzięki takiemu rozwiązaniu dach po złożeniu zajmuje mniej miejsca. Bagażnik może być więc krótszy, a bryła auta bardziej proporcjonalna.
Za składanie i rozkładanie zaprojektowanego przez Webasto dachu, zbudowanego z 470 części, odpowiedzialny jest zespół ośmiu hydraulicznych siłowników, które ze swoim zadaniem radzą sobie w 25 sekund. Trzeba przyznać, że "balet" tych wszystkich elementów i pokryw ukrywających je pod sobą jest ciekawym widowiskiem.
Wewnąrz Eos to typowy Volkswagen. Mimo że jego tablica przyrządów jest całkowicie nowa i nie została pożyczona z żadnego innego auto koncernu, nikt nie będzie miał wątpliwości, gdzie się znajduje.
Dwukolorowa tapicerka nieco ożywia wnętrze, a aluminiowe ramki wlotów powietrza są w stanie przyciągnąć wzrok. Całość co prawda nie sprawia porywającego wrażenia, ale podobnie jak w przypadku karoserii nie o porywy tutaj chodzi. Wykorzystane materiały są dobrej jakości i starannie je spasowano. Z przodu jest naprawdę dużo miejsca, a tylne siedzenia także można wykorzystać, by przewieźć dwoje pasażerów.
Z zamkniętym dachem sztywność nadwozia jest jeszcze zadowalająca, chociaż na wybojach słychać stuki jej konstrukcji, a przy szybszej jeździe wyraźne szumy wiatru w okolicach tylnych szyb. Wyczuwalna też jest pokaźna masa auta.Eos jest 100 kg cięższy od Passata. To przede wszystkim wina masywnego dachu, podnoszącego środek ciężkości.
Po otwarciu dachu wyraźnie zmniejsza sięsztywność karoserii. Na równych drogach jest to prawie niezauważalne, na trasach gorszej jakości potwierdzi to każdy kierowca. Szybka jazda krętym szlakiem również ujawni solidną podsterowność odkrytego VW.
Zawieszenie Eosa sprawnie radzi sobie w naszymi drogami, co nie powinno dziwić, bowiem przednie zawieszenie zaadaptowano z Golfa (kolumny MacPherson), a tylne, wielowahaczowe, z Passata.
Eos nie jest jednak "Golfem z obciętym dachem". Ma większy rozstaw kół i osi (bardziej zbliżony do Jetty), z żadnym z modeli nie dzieli także elementów nadwozia. Auto prowadzi się pewnie i komfortowo, lecz beznamiętnie.
Volkswagen Eos chyba nie ma zamiaru konurować z takimi autami, jak Peugeot 307 CC czy Renault Megane C-C, celuje także chyba w innego klienta niż Astra (choć tu rywalizacji nie da się uniknąć). Zapewne chodzi o zainteresowanie Eosem tych, którzy swój wzrok kierowali w stronę klasy odrobinę wyższej, czyli np. Volvo C70 czy Mercedesa CLK.
Atutami VW Eosa będą bez wątpienia markowa solidność i niezawodność. Niebagatelne znaczenie będą miały także jakoś użytych materiałów oraz przestrzeń we wnętrzu samochodu. Eos to auto 2+2 z prawdziwego zdadzenia, a nie pozorant.
Po stronie minusów należy jednak zapisać zaskakująco mniejszą sztywność konstrukcji, szczególnie odczuwalną na nierównych drogach, stuki w mechanizmie dachu pojawiające się podczas jazdy naszymi ulicami, wysoką cenę zakupu i bezbarwny układ jezdny.
Smart ForTwo - Nowy większy Smart
Nowa odsłona została poprawiona stylistycznie, ale aby rozróżnić modele Smarta trzeba się postarać. Nowy Smart ForTwo jest nawet wygodniejszy, zwinniejszy, bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny niż jego poprzednik. Zmienione podwozie i nieznacznie większe rozmiary sprawiają, że jest nawet wygodniejszy. Również poprawiono bezpieczeństwo, zadbano też o ochronę pieszych podczas zderzenia. Mocną ramę, odpowiadającą za wytrzymałoć struktury, pokrywają panele z tworzyw sztucznych.
Poprawione silniki będą współpracować z zupełnie nową, pięciobiegową skrzynią biegów. Trzycylindrowy silnik o pojemnoci jednego litra występuje w trzech wariantach mocy (61KM, 71KM i 84KM), a moc w silniku diesla cdi została podniesiona do 45KM. Nowocią w wersji cabrio będzie w pełni zautomatyzowane otwieranie dachu, aczkolwiek słupki nadal trzeba chować ręcznie w specjalnym schowku.
Smart jest o 19,5 cm dłuższy niż poprzednik. Przedział bagażowy może zmiecić 220 litrów - o 70 litrów więcej niż Smart I. Podobnie jak w poprzedniej wersji, tak i w tej tylna klapa otwiera się do dołu, co może być pomocne przy załadowywaniu i rozładowywaniu. Podstawowe wyposażenie zawiera przednie airbag'i, ESP, ABS. Na życzenie można dowolnie skonfigurować tapicerkę a w dodatkowych opcjach wyposażyć Smarta w klimatyzację, podgrzewane siedzenia, system audio ze zmieniarką 6 CD i system nawigacji.
Po zastosowaniu szerszych opon producent zdecydował się podnieć elektronicznie ograniczoną prędkoć ze 135 do 145 km/h. Producent zapewnia że cena nowego Smarta nie będzie wyższa, a nieoficjalnie mówi się nawet, że może być niższa � dzięki obniżeniu kosztów produkcji samochodu o 25%.
Smart Cabrio - "Kurdupel"
Smart Fortwo Cabrio pierwszej generacji to niewątpliwie propozycja dla mieszczuchów. Nawet dojeżdżającym tym niewielkim autem do pracy, mogą się opalać. Ten dwuosobowy pojazd wyposażono w dach typu Tritop XXL. Rozsunięcie materiałowego poszycia odbywa się po naciśnięciu jednego przycisku, jednak by Smart zmienił się w pełnowartościowe cabrio, należy ręcznie (można to zrobić siedząc w kabinie) opuścić także tylną część dachu. Ponadto można zdemontować słupki nad szybami bocznymi i umieścić je w specjalnie przygotowanych schowkach, Dobrze że takie są, bo przestrzeń na pozostałe bagaże to skromne 150 l. Cała operacja z otwieraniem dachu może na początku zajmować nawet 2,5 minuty.
Trzycylindrowy silni umieszczony z tyłu brzmi jak spalinowa kosiarka, ale za to zapewnia mikroskopijnemu auty niezłą, jak na warunki miejskie, dynamikę. Smart do "setki" rozpędza się w 15,5s, a prędkość maksymalna wynosi 135 km/h. Mimo miękkiego dachu nawet podczas jazdy z prędkościami ponad 100 km/h we wnętrzu wcale nie jest głośno. Samochód jednak jest wrażliwy na boczne podmuchy wiatru i trzeba zachować czujność. Nie najlepiej w dynamicznej jeździe sprawia się 6-stopniowa zautomatyzowana skrzynia biegów z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń.
Po zdecydowanym wciśnięciu gazu podczas wyprzedzania zmiana biegu zabiera bardzo dużo czasu i następuje z wyraźnym szarpnięciem. Krócej i płynniej to trwa, gdy kierowca sam zmienia przełożenia.
Linie boczne nadwozia Smarta już nie szokują. Wymienne elementy karoserii (maska, drzwi) pozwalają zmieniać dowolnie kolor tego sympatycznego autka.
Modele city-coupé i cabrio - zostały standardowo wyposażone w system ESP (elektroniczny system stabilizacji), który współpracuje z układami ASR, BAS oraz elektronicznym systemem wspomagającym podczas ruszania pod górę. Jednocześnie zastosowanie ESP, wyeliminowało stosowany do tej pory system TRUST - PLUS. Dzięki tej zmianie możliwe było wprowadzenie bardziej miękkiego zawieszenia oraz innego rodzaju amortyzatorów.
W nowym trzycylindrowym silniku z turbodoładowaniem, jego pojemność wzrosła z 599 do 698 ccm. Jednocześnie silniki benzynowe występują w dwóch wersjach - o mocy 50 KM i 61 KM - wcześniej było to 45 i 55 KM. Jednostki te spełniają normy emisji spalin EU4. W ofercie znajdzie się również silnik wysokoprężny CDI o mocy 41 KM.
Odpowiedzią na życzenia klientów jest pojawienie się na liście wyposażenia dodatkowego elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Ponadto wśród opcji znajdzie się także tempomat, a nowa trójramienna skórzana kierownica będzie posiadała funkcję zmiany biegów. Całości mają dopełniać nowego rodzaju obręcze kół z lekkich stopów "strikeline" z ogumieniem w rozmiarze 175/55 R15 (z przodu pojazdu) i 195/50 R15 (z tyłu).
Kokpit Smarta wygląda zabawnie. Maleńkie radio gra bardzo głośno i czysto. Przełączniki na tablicy przyrządów rozlokowano ergonomicznie. Materiały są dobre. Auto jest dość wygodne, choć podskakuje na nierównościach. Niestety ten praktyczny i z założenia wyłącznie miejski samochód kosztuje od 52.200 zł.
Eksploatacja:
gwarancja mechaniczna: 2 lata, przeglądy: co 15.000 km
Gamę modelową Smarta uzupełni propozycja przygotowana przez znanš firmę tuningową BRABUS. Modele city-coupé i cabrio oprócz zmienionego wystroju i wyposażenia w stosunku do pozostałych odmian, zostały wyposażone w silnik o mocy 75 KM. Smart BRABUS w tej wersji może osiągać prędkość maksymalną 150 km/h.
|
|