Lubelskie Forum Motoryzacyjne

Park Techniczno - Serwisowy - Jak dobrać wielkość stożka do pojemności

siwy - Pią Wrz 21, 2007 22:30
Temat postu: Jak dobrać wielkość stożka do pojemności
Kiedyś uważało się że najlepszym doborem filtra stożkowego jest policzenie powierzchni wkładki i wg pojemności dobranie filtra stożkowego.

Weźmy sobie za przykład Honde Civic 1.4
wkładka ma powierzchnię około 312ccm.

Stożek którym jestem zainteresowany ma wymiary:
śr górna 7,6cm
śr dolna 10,2cm
wysokośc pow filtracyjnej 12,7cm
jego powierzchnia filtracyjna (czyli pole boczne) to 354ccm

wszystko w przybliżeniu.

zastanawiam sie jednak nad zakupem, gdyz jestem pewny że do wolnossaka by się nadawał, ja jednak mam silnik doładowany (0,4bar - wiec takie SOFT turbo). czy taki stożek mi wystarczy czy mam szukać większego np.

śr górna 8,9cm
śr dolna 12,7cm
wysokośc pow filtracyjnej 15,2cm
jego powierzchnia filtracyjna (czyli pole boczne) to 515ccm



Dodam że stożek który mam w tej chwili, jest takim mega kozakiem, że jego powierzchnia to 1083ccm, jest za duzy, miazdzy mi czasami zarowke. zeby dostac sie do reflektora musze rozbierac rurki, czasami wrecz jest to meczace :dzizas: w gre wchodza te 2 stozki, bo akurat zapewnia mi swobodny dostep do zarowki. Uwazam tez ze zbyt duzy stozek to tez nie jest tak fantastycznie (inaczej kazdy by jezdzil z wiadrem)


bylbym zapomnial, wzor wg ktorego obliczam pole boczne (czyli powierzchnie filtracyjna stozka) to
suma PROMIENI (czyli srednice ÷ 2) • WYSOKOSC • PI (3,14)

Jaqub - Pią Wrz 21, 2007 22:41

masz dziwne problema..
rozkmin wielkosc jakiegos dedykowanego stozka z KITu np K&N czy cus...
a pozniej wez sobie albo firmowke (uniwersalna w tej wielkosci) albo jakis inny szit i bedzie gralo a nie kminisz jakies wzory itp... po co masz liczys cos co moze policzyc ktos za Ciebie?
jak lubisz na darmo pracowac to wpadaj do mnie mam liscie do grabienia :haha:

siwy - Pią Wrz 21, 2007 22:56


jakby piiiii mial rece to by mu opadły :roll: jakis zryty beret jestes niekumaty :mrgreen: - jak mam sobie wziac dedykowany stozek do takiego silnika jak d14z2 turbo ;) ? jak czegos takiego przeciez w serii nie ma.
wiem ze im wiekszy stozek tym lepiej, ale nie sztuka dojebać wiadro i wystawić przez błotnik no
jak mi znajdziesz wymiary dedykowanego stozka K&N co idzie do VTi, i do 1.4 to stawiam duze piwko.

Proste, potrzebuje odpowiedzi na konkretne pytania - nie masz, nie pytaj, nie wprowadzaj zametu, bo moderatorowie czuwaja i warna dostaniesz :mrgreen:

MACIOR - Sob Wrz 22, 2007 08:40

Kup sobie gąbkowego Pipercorssa i ssi.j
Jaqub - Sob Wrz 22, 2007 09:03

MACIOR napisał/a:
Kup sobie gąbkowego Pipercorssa i ssi.j


spytaj DANIELa325 co jest warty piper :mrgreen:
kupil pipera a pozniej i tak do bordowej wstawil K&N :spoko:
siwy napisał/a:
wiem ze im wiekszy stozek tym lepiej, ale nie sztuka dojebać wiadro i wystawić przez błotnik


jakby tak bylo to K&N robil by wiadra a tak nie jest... do smarta gdzie orginalnie jest taka wkladka cylindryczna to stozek jest tylko minimalnie wiekszy... do beemki tez mam (wg teco co niektorzy montuja) niezbyt pokazny okaz :mrgreen:
siwy napisał/a:
ak mi znajdziesz wymiary dedykowanego stozka K&N co idzie do VTi, i do 1.4 to stawiam duze piwko.


jestes leniwy ale skoro tak to ja lubie perelke i chetnie wypije zimne duze piwko:
http://www.knfilters.com/...px?Prod=57-0524
http://www.knfilters.com/...px?Prod=57-0524
http://www.kandn.com/instructions/57-0524.pdf

na stronie K&N nawet do FSO mozesz sobie zobaczyc filtry :mrgreen:

siwy - Sob Wrz 22, 2007 10:34

Cytat:
57-0524 Product Specifications
Product Style: 57i Series International Kits
Type: Gen I
CARB Exempt: No
Weight: 1.3 lb (0.6 kg)
Product Box Length: 9 in (229 mm)
Product Box Width: 9 in (229 mm)
Product Box Height: 9 in (229 mm)


Available Information
Installation Instruction Sheet
Large Picture
Medium Picture
Small Picture
57-0524 Vehicle Applications


K&N 57-0524 Inventory Status
USA: In stock
United Kingdom: In stock
Netherlands: In stock

oh dziekuje za tego linka, gdybym nie mial internetu od 93 roku to pewnie bym na to nie wpadl ze trzeba uzyc google i szukajki. WYMIARY STOZKA a nie opakowania w ktorym zostanie caly kit wyslany. czy Ty myslisz ze ja jestem jakims przyglupem? strona K&Na jest mi zajebiscie znana... ale przy zadnym z wszystkich kitow do Hondy, zarowno VTi jak i 1.4 nie ma podanego modelu stożka ani jego wymiaru. Wiec perełke(straszny sikacz) zamienie na troche lepszego i tanszego żubra.

A jezeli uwazasz ze K&N nie robi wiader to jestes w mega bledzie, otoz stozek ktory mam w tej chwili ma takie wymiary ze jego pole boczne to ponad 1083ccm !!! stozek jaki ja chce zamontowac bedzie mial pole boczne 2x wieksze niz rozmiary mojej oryginalnej wkladki.
ten stozek ktory mam ma 3razy wieksza wkladke.

Ziom, jezeli chodzi oto ktore filtry sa najlepsze to moze zaczniemy w kolejności;

APEXi, PIPERCROSS, K&N, BLITZ, ;) i na tym moja lista tego co moge zamontowac sie skonczyla. Stary, prosze Cie, nie rob mi burdelu w temacie

[ Dodano: Sob Wrz 22, 2007 10:34 ]
MACIOR napisał/a:
Kup sobie gąbkowego Pipercorssa i ssi.j
wymiar wymiar wymiar :)
Jaqub - Sob Wrz 22, 2007 12:03

siwy napisał/a:
APEXi, PIPERCROSS, K&N, BLITZ, i na tym moja lista tego co moge zamontowac sie skonczyla. Stary, prosze Cie, nie rob mi burdelu w temacie


Spytaj Daniela325 on montowal najpierw pipera...

siwy napisał/a:
oh dziekuje za tego linka, gdybym nie mial internetu od 93 roku to pewnie bym na to nie wpadl ze trzeba uzyc google i szukajki. WYMIARY STOZKA a nie opakowania w ktorym zostanie caly kit wyslany. czy Ty myslisz ze ja jestem jakims przyglupem? strona K&Na jest mi zajebiscie znana... ale przy zadnym z wszystkich kitow do Hondy, zarowno VTi jak i 1.4 nie ma podanego modelu stożka ani jego wymiaru. Wiec perełke(straszny sikacz) zamienie na troche lepszego i tanszego żubra.


ja pierd***** ale Ty jestes mega dziwny... chyba prostym jest ze K&N nie poda Ci na stronie wymiarow, materialu, specyfikacji technicznej ani tez nie zrobi Ci dla typowego szkota jak zrobic taki filtr w garazu przy uzyciu kawalka zuzytej opony, siatki na owady i bibuly z papierniczego...
ale masz tez zdjecia (z instrukcji montazu) montazu tego KITu na aucie jakim jest hunda i mozesz sobie rozkminic wielkosc... a jak jestes dusigrosz (bo chyba o to chodzi w tym temacie ze nie chcesz kupic dedykowanego tylko chcesz sie dowiedziec wielkosc dedykowanego i kupic uniwersalny czyt zamiennik czyli tanszy) to sobie na podstawie foty (i innych elementow w kom. silnika) pokmin jaki masz kupic i nie truj tylka...

[ Dodano: Sob Wrz 22, 2007 12:12 ]
siwy napisał/a:
jego powierzchnia filtracyjna (czyli pole boczne) to 354ccm


bole boczne to nie jest powierzchnia filtracyjna... powierzchnia filtracyjna jest duzo wieksza bo stozek ma karbowanie (te falki) przez co powierzchnia aktywnie filtrujaca jest znacznie wieksza... to jest jedna z glownych zalet stozka (wg K&N te falki zwiekszaja powierzchnia filtrujaca 5cio krotnie)... zreszta sportowe wkladki tez na tym bazuja ze nie jest to plaska powierzchnia przez ktora powietrze sie przeciska..... ale Ty masz pewnie inna teorie.....



Edit: Jaqub jak nie wiesz jak się dobiera wielkość stożka do pojemności silnika, to nie pisz w temacie o którym nie masz pojęcia

daniel - Sob Wrz 22, 2007 12:20

Jaqub napisał/a:
... a jak jestes dusigrosz (bo chyba o to chodzi w tym temacie ze nie chcesz kupic dedykowanego tylko chcesz sie dowiedziec wielkosc dedykowanego i kupic uniwersalny czyt zamiennik czyli tanszy) to sobie na podstawie foty (i innych elementow w kom. silnika) pokmin jaki masz kupic i nie truj tylka...

piszesz kolejnego posta, a nawet do tej pory nie zrozumiałeś , że nie może być do tego silnika dedykowanego stożka :haha:
moim zdaniem wsadz jak największy, ci wejdzie i nie bedzie przeszkadzał
im większy tym większa pow. filtrująca to, tym dłużej się nie zasyfi

Jaqub - Sob Wrz 22, 2007 12:30

daniel napisał/a:
że nie może być do tego silnika dedykowanego stożka

to rozumiem ale Siwy napisal:
siwy napisał/a:
jak mi znajdziesz wymiary dedykowanego stozka K&N co idzie do VTi, i do 1.4 to stawiam duze piwko.

siwy - Sob Wrz 22, 2007 13:08

Jaqub napisał/a:
ja pierd***** ale Ty jestes mega dziwny... chyba prostym jest ze K&N nie poda Ci na stronie wymiarow, materialu, specyfikacji technicznej ani tez nie zrobi Ci dla typowego szkota jak zrobic taki filtr w garazu przy uzyciu kawalka zuzytej opony, siatki na owady i bibuly z papierniczego...
ale masz tez zdjecia (z instrukcji montazu) montazu tego KITu na aucie jakim jest hunda i mozesz sobie rozkminic wielkosc... a jak jestes dusigrosz (bo chyba o to chodzi w tym temacie ze nie chcesz kupic dedykowanego tylko chcesz sie dowiedziec wielkosc dedykowanego i kupic uniwersalny czyt zamiennik czyli tanszy) to sobie na podstawie foty (i innych elementow w kom. silnika) pokmin jaki masz kupic i nie truj tylka...
tak jestem powalony dusi groszem, bo nie bede kupowal dedykowanego dolotu do civica, ktory wypierdole na smietnik, bo polowa tych mega zajebistych rurek jest mi nie potrzebna. BO MAM TE RURKI. TO SIE NAZYWA OSZCZEDNOSC. dzieki takim oszczednosciom, mam turbo i w piiiii mega innych przerobek przy aucie, z dochodem mniejszym niz nie jedna osoba na forum, ktora nadal ma tylko plany. wiec laskawie przestan chrzanic, bo robisz mi bagno z tematu, ja sie nie pytam jakiej marki filtr mam zalozyc, bo to doskonale wiem(inaczej bym poprosil o radę). PiperCross to jedne z najlepszych filtrow, bycmoze Daniel kupil podrobke, albo filtr mial wade. ZDARZA sie. ale mnie to wali, bo to nie jest tematem dyskusji. ZROZUM że: Chce dobrac odpowiednią (a raczej minimalna) wielkosc filtra stozkowego do pojemnosci 1400 i dowiedziec sie czy fakt doladowania ma jakies znaczenie. . NIE MOGE walnac mega duzego stozka takiego jaki jest najwiekszy bo bedzie mi tłukł żarówke.
Wlasnie dlatego jest ten temat że kminie stożek który mam kupić.
Jaqub napisał/a:
daniel napisał/a:
że nie może być do tego silnika dedykowanego stożka

to rozumiem ale Siwy napisal:
siwy napisał/a:
jak mi znajdziesz wymiary dedykowanego stozka K&N co idzie do VTi, i do 1.4 to stawiam duze piwko.

ZIOM, PROSILEM O WYMIARY DEDYKOWANEGO STOŻKA K&N do 1400 i do b16a2, tak? a nie linka ze zdjęciem, numerem kitu który można sobie kupic(plus wspomniane mega chromowane w pytke rurki) i wielkoscia opakowania jakie przyjdzie poczta. RIGHT? podales mi gdzies taka informacje? NIE! napisales to:
Cytat:
chyba prostym jest ze K&N nie poda Ci na stronie wymiarow, materialu, specyfikacji technicznej
NIE MOGĘ... - patrz, tu jest lista filtrów: http://www.knfilters.com/search/univcone.aspx
są różne wymiary, KSZTAŁTY, po prostu mega wszystko co chcesz (tu akurat dalem linka do ja już wiem jakich wymiarów stożki mogę włożyć i jakie mi pasują, ale pytanie czy wymiary które pasują mi gabarytami, będą odpowiednie do mojej pojemności w przypadku N/A. Jeżeli będą do N/A to czy też w stosunku do poczynionych przezemnie modyfikacji. Jeżeli jest jakieś znaczenie w doborze filtra stożkowego to jaki jest współczynnik przeliczenia?

i jeszcze jedna rzecz, pisałeś że:
Jaqub napisał/a:
bole boczne to nie jest powierzchnia filtracyjna... powierzchnia filtracyjna jest duzo wieksza bo stozek ma karbowanie (te falki) przez co powierzchnia aktywnie filtrujaca jest znacznie wieksza... to jest jedna z glownych zalet stozka (wg K&N te falki zwiekszaja powierzchnia filtrujaca 5cio krotnie)
W filtrze K&N, wkładce jest tak samo i są takie same falki, dlatego nie używałem ich do przeliczania. Jeżeli było by tak jak mówisz, to można by zakładać stożek 5x mniejszy niż powierzchnia wkładki, a to jest nieprawdą.
PS w oryginalnej wkładce jest takie samo karbowanie i nawet ta "falka" jest taka sama ;)

Są różne filtry K&N, czasami stożek który różni się wielkością (np wysokością 0,5cm) jest o 200zł droższy !!!! czasami model stożka (różni się srebrnym dekielkiem albo czarnym, albo średnicą montażową, a jego powierzchnia filtrująca jest TAKA SAMA.
Wiec jeszcze raz Cie prosze, żebys nie wypowiadal sie w temacie ktorego nie rozumiesz.
Gdybym mial po prostu NA, to bym juz dawno zamowil sobie ten stozek:

śr górna 7,6cm
śr dolna 10,2cm
wysokośc pow filtracyjnej 12,7cm
jego powierzchnia filtracyjna (czyli pole boczne) to 354ccm

jest maly, wiekszy niz moja wkladka i nic by nie zmienilo na rolkach gdyby zamiast niego bylo wiadro o powierzchni 1083.
PROSTE?
no wlasnie PROSTE.



Wiec jeszcze raz łopatologicznie, specjalnie dla JAQBA:
Jaki NAJMNIEJSZY stożek może być do pojemności 1.4? Podałem wymiary wkładki, powiedziałem jak się kiedyś uważało za idelnie dobrany stożek do wolnossaka. I wg mojej opinii do wolnosskaa super byłby pierwszy podany w temacie. z racji tej że mam turbo, zadaje kolejne pytanie:
Czy ma różnica czy silnik jest turbodoładowany czy wolnossący w wymiarze stożka? JEŻELI TAK, to jaki jest współczynnik przeliczenia.
Jeżeli stożek o powierzchni 354,5 sie nadaje do NA to 515 nada sie do Turbo? czy za mały???

Jakub, prosze, daj sobie spokój, wyedytuj posty, bo zamiast odpowiedzi na powyzsze pytania mam tlumaczenie Twojej osobie, dlaczego nie kupuje stożka dedykowanego do 1.4 (bo wystepuje w kicie, bo jest drozszy z napisem "dedicated to honda 1.4" niz taki sam stozek podpisany jako "universal" i pare innych powodow - chociazby dostepnosc w polsce).

[ Dodano: Sob Wrz 22, 2007 13:11 ]
jakbym byl dusigroszem to bym kupil szmelc filtr na allegro za 40zl, albo zalozyl rajstope na rure i tez by bylo zajebiscie :rotfl:

QSY - Sob Wrz 22, 2007 16:10

A to stozków nie dobiera sie do ilosci KM w samochodzie? :roll:
siwy - Sob Wrz 22, 2007 17:18

QSY napisał/a:
A to stozków nie dobiera sie do ilosci KM w samochodzie? :roll:
nie wiem, moze to jakas inna szkola. ja teksty typu do "300KM" widzialem tylko na stozkach takich wielkich ;) firm jak CHIŃ-stożek, TAJWAN-stożek i coldairchińszczyzna ;) z reguły olewam takie rzeczy. ale jeżeli jestem w błędzie to powiedz co i jak.

i jaki stożek najbidniej do mnie, liczmy pod 170KM

z gory wielkie dzieki

QSY - Sob Wrz 22, 2007 23:37

Nie jestem 100% znawcą w tym temacie ale kiedys z kaczym przegladałem oferte stozków i nie były one jako zamieniniki do seryjnych filtrów tylko dobieralismy je do ilosci kuniuff w samochodzie...i nie były to stozki firmy HINstożek.
Nawet MACIOR kupił piper crosa i nie był dedykowany do danego auta tylko pisalo na nim wyraznie ze jest bodajze do 600 KM :P

oczywiscie moge sie mylic

xxxx - Nie Wrz 23, 2007 13:25

Panowie tunigowcy, a to nie jest czasem tak, ze dolot trzeba policzyc i dobrac do danego silnika za pomoca wzorow matematycznych a nie "metoda mam 170 koni to kupie sobie wiadro a mam 90 to kupie pol wiadra"? Przeciez dolot i wydech dzialaja zgodnie z prawami fizyki na zasadzie naczyn polaczonych, odtykajac dolot musisz uwolnic wydech, wiec kazda zmiana w dolocie ciagnie za soba zmiane w wydechy itd. Wiec moim skromnym zdaniem dobieranie wkladki na zasadzie za duzy nie bo mi bedzie tlukl zarowke jest po prostu smieszny i lepiej dac se spokoj.
Pozdrawiam.

MACIOR - Nie Wrz 23, 2007 13:51

Tya, zwłaszcza że od początku pałujemy się nad autem turbo, a tam jest od siurdaka do liczenia.
siwy - Nie Wrz 23, 2007 14:23

xxxx, smieszny to jest Twoj komentaz szanowny panie ;) Ale ze kazdy ma prawo byc w bledzie, postaram sie z tego bledu wyprowadzic Szanownego Pana.

To nie jest temat dotyczacy zmiany pojemnosci ukladu, a jedynie temat dotyczacy wyboru odpowiedniej wielkosci filtra stozkowego i pewnych zasad w jego dobieraniu.

Qsy ma racje, ze niektorzy producenci podaja przeplywowosc filtrow i okreslaja (nie wiem tylko jakim cudem) do jakiej mocy dany filtr sie nada, chodzi o w/w wartosci przelywu.


W przypadku auta turbodoladowanego (a takie wlasnie mam szanowny panie, wiec nalezalo by czytac temat z uwagą), jedynymi zasadami jest - czysty filtr, jak najwiekszy mozliwy do zalozenia i jak najblizej sprezarki/kompresora. Chodzi oto zeby rura dolotowa byla jak najkrotsza. a w miare mozliwosci zeby jej w ogole nie bylo.

W przypadku auta wolnossacego, najprostszy zabieg polegajacy na wyrzuceniu wkladki a zamontowaniu filtra stozkowego, opiera sie na tym, ze w miejscu puszki rezonansowej montuje się filtr stozkowy, albo na koncu ukladu w przypadku jej braku. nalezy tez pamietac zeby pozbyc sie standartowej wkladki.

W przypadku doboru kompletnego dolotu, jego odpowiednia długosc nalezalo by dobrac na rolkach, bo roznica nawet 5cm moze miec kolosalne znaczenie dla silnika.

Co do zmiany pojemnosci, zeby prawidlowo wszystko policzyc, to tylko przypomne ze tak samo jak uklad wydechowy ktory zaczyna sie na grzybkach zaworow wydechowych a konczy na ozdobnej koncowce wydechu, tak uklad ssacy zaczyna sie w miejscu rury ssacej :mrgreen: a konczy na grzybkach zaworow ssacych.
policzenie calego ukladu z kartka papieru to jakies 1.5 dnia. W praktyce obliczaja to tylko producenci czesci ktorzy sprzedaja gotowe elementy jak np. kolektory ssace, kompletne doloty itp. oczywiscie wszystko pod konkretne specyfikacje. Takze obliczaja to ludzie ktorzy sami przerabiaja sami. A w wiekszosci wala na czuja.

Swoja droga dlaczego szanowny Pan pisze w dziwnym tlumaczeniu tuningowcy? każdy kierowca rajdowy jest tuningowcem ;) modyfikuja swoje uklady wydechowe, ssace itp itd ;)


ALE WRÓĆMY DO SEDNA - ja, gdyż jestem autorem tematu jestem szanowny panie zainteresowany doborem odpowiedniej wielkosci filtra stozkowego. otoz chodzi oto, ze nie chce zamontowac zbyt malego filtra, spowodowalby on efekt "brudnego filtra", przez co sprezarka bardziej by sie gimnastykowala i ulegla by szybszemu zuzyciu.
Ja jestem wrecz pewny ze filtr ktory wybralem jest odpowiedniej wielkosci i o odpowiednim przeplywie. Idea tego tematu bylo poznanie odpowiedzi na pytanie pt. "czy jest jakas roznica w obliczaniu wielkosci stozka(raczej jego powierzchni filtracyjnej) dla samochodow wolnossacych i turbodoladowanych, a jezeli jest taka roznica, to jaki jest korektor obliczeniowy". i jedynie upewnienie sie ze filtr ktory wybralem niebylby za maly. I tylko oto chodzi.
a jezeli szanowny kolega ma tak mizerne efekty w czytaniu ze zrozumieniem (cytuje: "dobieranie wkladki na zasadzie za duzy nie bo mi bedzie tlukl zarowke jest po prostu smieszny i lepiej dac se spokoj." ), proponuje w ogóle dać sobie spokój z tego typu komentarzami. Fakt jest taki, że miejsce na filtr jest specyficzne, filtr nie moze byc za duzy, bo prowadzi do usterki. To chyba naturalna sprawa? wiec filtr ktory jest za duzy idzie na smietnik. pytanie glowne brzmi: jak policzyc wielkosc filtracyjna dla auta turbo, zeby sie upewnic ze filtr ktory zamierzam zamontowac(wymienic) bedzie odpowiedni - czytaj nie bedzie za maly.

Wiec szanowny pan, ktory zabral glos w dyskusji, rozumiem ze ma na tyle duze pojecie na ten temat i podzieli sie wzorami i swoim doswiadczeniem, zeby nie popelnic bledu, mniej doswiadczonemu koledze, ktory nie chce sie bawic w druciarstwo a robic cos porzadnie.

Z niecierpliwoscia czekam na odpowiedz.

agrabsabi - Nie Wrz 23, 2007 17:19

co do doboru i wielkości stożków to się z niektórymi z was nie zgodzę :>

jeśli chodzi o filtry dedykowane to akurat do silników doładowanych w większości przypadków stosuje się mniejsze rozmiary niż do wolnossaków 8)

dobrym tego przykładem jest audi 1.8 i 1.8T :spoko:
stożek K&N do wersji turbo jest sporo mniejszy niż do wolnossaka
...nasprzedawałem już tego tyle że zdążyłem się naprzyglądać :D :D

moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłoby znaleźć przykładowy silniczek o podobnej pojemności, mocy i z turbinką oczywiście tyle że w serii żeby znaleźć kit do niego i założyć po prostu podobny filterek :spoko:

no chyba że Ci to ktoś w końcu wyliczy :spoko:

eeeee chyba coś niedoczytałem :( a konkretnie ostatniego postu :oops:

siwy - Nie Wrz 23, 2007 19:23

Agrasabi, dziekuje za wpis.
Dziwi mnie jednak to że filtr jest mniejszy. Zasady które podałem dotyczace doboru stożka do aut turbodoładowanych, przeczytasz na wielu technicznych zagranicznych forach.
Ja właśnie najchętniej chciałbym dobrać filtr wielkością z VTi, wtedy byłbym wręcz pewny wyboru. Tylko że w dedykowanych kitach, nie podają jakiego stożka użyli (wszystkie stożki które są podane jako universal w katalogu K&N, wystepuja w roznych zestawach. Nie jestem u siebie, i nie potrafie w tej chwili tego udowodnić, ale jest jak piszę.)
Mógłbyś, o ile masz taką możliwość podać wymiary stożka do tego 1.8T ? i do wolnossaka?
tak btw, nie sam gabaryt stożka jest ważny, a jego powierzchnia filtrująca.

interesuje mnie: wysokość/długość stożka, średnica dolna i średnica górna.
jakby było ciężko zmierzyć średnice stożka dolną, bo nie masz sufmiarki, to zadowolę się obwodem. tylko nie na gumie, a na bawełnie.

Dzięki za odpowiedź, punkt dla Ciebie.

____
edytowano tą nieszczęsną objętość ;)

MACIOR - Nie Wrz 23, 2007 19:45

siwy napisał/a:


interesuje mnie: wysokość/długość stożka, średnica dolna i średnica górna.
jakby było ciężko zmierzyć średnice stożka dolną, bo nie masz sufmiarki, to zadowolę się objętością. tylko nie na gumie, a na bawełnie.



To się obwód nazywa synku kogutku.

siwy - Nie Wrz 23, 2007 19:57

MACIOR napisał/a:
obwód

:dzizas: oczywiście obwód, myślami byłem gdzie indziej ...

Zell - Nie Wrz 23, 2007 20:05

Do dobrania stożka potrzeba nam kilku wzorów, wyniki to już sobie sam obliczysz.
Będziemy się posługiwać angielskim systemem miar bo dla niego wzory są wyprowadzone, a mi się przeliczać nie chce :P
Na początek kilka skrótów:
CFM - objętość w stopach sześciennych na minutę
CID - pojemność w calach sześciennych
i przeliczenie
0,1 l pojemności = 6.1 CID

No i jedziemy:
1. Do obliczania przepływu dla silnika 4-suwowego wzór jest następujący
CFM= CID x maks. RPM / 3456

2. Jako że mamy do czynienia z silnikiem doładowanym
CFM dla doładowania = doładowanie (w PSI)/14.7 + 1

3. I obliczamy jaki przepływ jest potrzebny dla 4-suwa z doładowaniem
CFM dla 4 suwa z doładowaniem = (CID x maks. RPM x CFM dla doładowania) / 3456

4. I teraz możemy obliczyć obwód potrzebnego filtra mnożąc wynik przez 3.1416 lub jego średnicę mnożąc wynik przez 0.31831

Dodatkowo może się przydać wzór na wymaganą powierzchnię filtrującą (efektywną), dla silnika wyrażoną w calach do kwadratu:
A= CID x maks. RPM / 20839

Wzory na obliczanie CFM dla filtrów (liczyć w calach):
- dla filtra okrągłego = średnica x wysokość x 6 x 3.14
- dla płaskiej wkładki = długość x szerokość x 6
- dla stożka = [(promień podstawy + promień wierzchołka) x długość x 6 x 3.14]/2
- dla walca = średnica x długość x 6 x 3.14

Dodatkowo przy filtrach w zastosowaniu do turbo ważne jest jakie występują straty ciśnienia po przejściu przez filter podczas maksymalnego obciążenia. Filtr mający duże straty spowoduje takie skutki że przepływ jest mniejszy, doładowanie takie samo, a proporcje ciśnień wyższe. Wyższe proporcje z kolei skutkują wzrostem temperatury. Wynik jest taki że moc idzie w dół a tempertatura w górę. Warto popatrzeć za takim producentem co będzie w stanie przedstawić dane strat ciśnienia bo wtedy przynajmniej wiadomo, że jak tworzył filtr to wiedział co robi. Zerowe straty są raczej nierealne ale filtr z dobrym przepływem i małymi oporami da więcej mocy i mniej ciepła.

TTomek - Nie Wrz 23, 2007 20:41

wstaw wiadro , tylko takie malutkie , żebyś mógł bez problemu żarówki wymieniać 8)

inna sprawa , że zamiast wymieniać filtr znajdź przyczynę dlaczego tak często padają Ci żarówki , że musisz je na tyle często zmieniać że demontaż rurek jest upierdliwy... a jeżeli to robi dotychczasowy stożek to dlaczego nie masz osłonki na tylnej części lampy która powinna temu zapobiec...

MACIOR - Nie Wrz 23, 2007 21:10

TTomku za dużo tych niemców się narozbierałeś, honda i osłonki na lampy :haha: :haha: :haha:
TTomek - Nie Wrz 23, 2007 21:23

no po prostu nie przypominam sobie aby po naszym montażu 3 czy 4 lata temu stożek był w szczególnym konflikcie z tylną częścią lampy prawej , a co za tym idzie , strasznie gnębi mnie zasadność tego topica w przypadku tegoż auta.

Przecie badania były robione na rolkowni i obecny stożek wypadł najlepiej , na ówczesne wymagania szanownego właściciela oczywiście.
W związku z zaistniałym faktem stożek bym zostawił a zmienił lampy :spoko: :spoko: :spoko:

Cytat:
Uwazam tez ze zbyt duzy stozek to tez nie jest tak fantastycznie (inaczej kazdy by jezdzil z wiadrem)


może po prostu nie każdemu się mieści pod maską :> :mrgreen:

QSY - Nie Wrz 23, 2007 21:32

lamp to moze niech on juz nie dotyka bo przecierz jedne juz w piekarniku usmażył :haha:
siwy - Nie Wrz 23, 2007 23:00

TTomek, ja mam inny stożek teraz, który jest wiadrem. tamten był dobry, fajny ale jak sam wiesz, nie na miasto - robił zerowy opór ;) . Teraz jest wielkie bydle, wręcz wiadro - filtr K&N taki sam jak Krysio miał w ITR.

żarówka nie jest aż takim problemem, ale jednak jest. Filtr jest już po prostu do wymiany i po prostu chce miec pewnosc odpowiedniego montażu.

Nie wiem co Cie dziwi zasadność tematu, chce sobie umilić wieczór w cyferkach i poteoretyzować. wymyśliłem taki a nie inny mega problem, coś się dzieje, są cyferki, kalkulatory i jest git.

Więc ziomy nie zaśmiecajcie tematu :mrgreen:

Wiec moze policze tutaj (nie jestem u siebie w domu, wiec bede mogl sobie jutro przeliczyc jeszcze raz).

1 cal = 2.54 cm
1 PSI = 0.06895 bar
0,1 l pojemności = 6.1 CID
CID dla 1400ccm = 85,4


1. CFM dla N/A
CFM = 85,4 * 7200 / 3456
CFM = 177,92

2. CFM dla doładowania
7/14.7 + 1 = 1.476
CFM DLA DOŁADOWANIA = 1.476

3. CFM dla 4 suwa z doładowaniem =
(CID x maks. RPM x CFM dla doładowania) / 3456
85,4 * 7200 * 1.476 / 3456 = 262,605
CFM dla 4suwa z doładowaniem 7PSI = 262,605

4. obwód / średnica potrzebnego filtra mnożąc wynik 262,605 przez 3.1416 lub jego średnicę mnożąc wynik przez 0.31831
obwód: 825 / średnica: 83,59


wzór na wymaganą powierzchnię filtrującą (efektywną), dla silnika wyrażoną w calach do kwadratu:
A= CID x maks. RPM / 20839
A = 85,4 * 7200 / 20839 = A = 29,506 cale^2


obliczyłem sobie też
CFM dla pierwszego filtra: 95 cali^2
CFM dla drugiego filtra: 142 CALE^2

obliczylem też CFM dla płaskiej wkładki (pi drzwi pamietam wymiary): 291,6 cal^2




i wychodzi na to, że każdy stożek który sobie zamarzyłem jest do bani?
i wychodzi na to, że mitem jest przykładanie stożka do wkładki i jego "obkręcanie" jako prawidłowy dobór?
i wychodzi na to że moje wiadro które mam pewnie sprostuje wymaganiom
i wychodzi na to że chyba wolę wymieniać żarówkę co jakiś czas ;)


o ile wszystkie obliczenia wykonałem prawidłowo...

Zell - Pon Wrz 24, 2007 02:20

ale kurde plama, z 4 coś mnie się porąbało, tak to jest ze starymi zapiskami jak człowiek gorzej ten angielski kojarzył, 4 można wykreślić, to jakieś głupoty, niestety nie pamiętam skąd je mam więc nie jestem w stanie tego poprawić, jednak z tego co widzę to ten punkt nie jest potrzebny

reszta się zgadza, także można śmiało stosować, właśnie sobie wszystko na spokojnie sprawdziłem, policzyłem i wiem że pozostałe wzory są ok

siwy: obliczenia ok, tylko przy cfm dla filtrów nie takie jednostki, obliczasz przepływ, a nie powierzchnię także cale^2 out :)

siwy - Pon Wrz 24, 2007 09:28

No tez tak wlasnie mi sie wydawalo, bo co to za srednica by byc musiala ? 85 cali stozka ;) ? wiadro to nic w porownaniu do niego to musiala by byc wanna ;)


a powiedzcie mi czy zgadzacie sie z moimi wnioskami koncowymi?
jak to sie ma do tego co napisal Agrasabi ??

/jeszcze jak bede w domu policze ten filtr stozkowy dla Hondy VTi, ktory wyczailem ze jest w kicie dedykowanym, a on jest tez w spisie uniwersalnym z wymiarami, takze zobaczymy czy K&N dobrze dobiera stozki ;)

/PS no pozno w nocy bylo, nie moj komp, rozdzielczosc 320x640 takze w ogole sie ciesze ze policzylem ;)
...

agrabsabi - Czw Wrz 27, 2007 17:34

siwy napisał/a:
nteresuje mnie: wysokość/długość stożka, średnica dolna i średnica górna.
jakby było ciężko zmierzyć średnice stożka dolną, bo nie masz sufmiarki, to zadowolę się obwodem. tylko nie na gumie, a na bawełnie.

wiem że ten post nie wniesie już nic nowego do tego tematu ale skoro pytałeś to sprawdziłem ;)

dług/wysokość: 1.8 (120mm) 1.8T (125mm)
średnica górna: 1.8 (110mm) 1.8T (90mm)
średnica dolna: 1.8 (160mm) 1.8T (120mm)

tak to wygląda mniej więcej na bawełnie :roll: różnice nie są jakieś wielkie ale są na korzyść wolnossaka :)
...dlatego nie rozumiałem dlaczego niektórzy piszą że do turbo trzeba zakładać większy :roll: (przecież tam robotę robi sprężarka i IC)

na gumach i blachach obudowy różnice są jeszcze większe ale to nie ma znaczenia :spoko:

siwy - Pią Wrz 28, 2007 22:55

Dziękuję!

Panowie, a co z odpowiedzia na postawione wstepne wnioski? dobre nie dobre? he? podpowiedzcie cos.

moze kolega co chcial caly dolot mi policzyc cos podpowie?

MACIOR - Sob Wrz 29, 2007 10:35

Kolega od liczenia dolotów po nieudanej próbie uświadamiania "tuningowców" zapadł się pod ziemię :mrgreen:
Zell - Sob Wrz 29, 2007 15:39

wracając na chwilę do tych Audi, to z tego co rozumiem teorię filtr ma być zdolny do przefiltrowania odpowiedniej ilości powietrza, nic więcej, ale czemu K&N daje większy filtr dla N/A to ciekawe....
może chodzi o miejsce pod maską na filtr i jego umiejscowienie, większy filtr możliwe że w 1.8 jest w troszki gorszym miejscu także musi być większy żeby dobrze zasysał (zgaduje, nie bijcie mnie :P )
aaa.... przypomniało mi się, że jak kiedyś czytałem te wzory to było to na podstawie jakiś danych z K&N

Siwy: napisz do K&N, może oni by jeszcze coś dopomogli :)

agrabsabi - Sob Wrz 29, 2007 18:31

Zell napisał/a:
może chodzi o miejsce pod maską na filtr i jego umiejscowienie, większy filtr możliwe że w 1.8 jest w troszki gorszym miejscu także musi być większy żeby dobrze zasysał (zgaduje, nie bijcie mnie )

myślę że to nie tak :roll:
filtr dedykowany jest przeliczany pod silnik i jego parametry :roll:
...tak to do tej pory rozumiem :roll:

czyli gdyby np. w 1.8T było mniej miejsca na jego umiejscowienie
(a wiem że tak nie jest) ;)
...to nie pchali by tam mniejszego stożka :/ i nie było by w ofercie "kit'u" :(

tylko np. sama wkładka :roll:

daje jednak do myślenia twoje spostrzeżenie...
Zell napisał/a:
większy filtr możliwe że w 1.8 jest w troszki gorszym miejscu także musi być większy żeby dobrze zasysał

MACIOR - Nie Wrz 30, 2007 12:43

Zell napisał/a:
wracając na chwilę do tych Audi, to z tego co rozumiem teorię filtr ma być zdolny do przefiltrowania odpowiedniej ilości powietrza, nic więcej, ale czemu K&N daje większy filtr dla N/A to ciekawe....





Zjawiska falowe (fala stojąca), przebieg mocy i momentu i inne pierdołki, kiedyś w necie wiedziałem jak testowali niektóre filtry o różnych kształtach i było widać minimalne różnice w przebiegu krzywych.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group