|
Lubelskie Forum Motoryzacyjne
|
 |
Park Techniczno - Serwisowy - TC, ESP itp
Jaqub - Pią Wrz 28, 2007 09:01
Misiek_lbn napisał/a: | heble w dół, ABS mryga, |
jak mruga Ci abs to masz system padniety... chyba ze ople sa jakies inne...
Misiek_lbn - Pią Wrz 28, 2007 10:25
Jaqub napisał/a: | Misiek_lbn napisał/a: | heble w dół, ABS mryga, |
jak mruga Ci abs to masz system padniety... chyba ze ople sa jakies inne... |
a u siebie jak hamujesz aż ABS się uaktywnia, to kontrolka Ci się nie świeci na desce ??
tak samo jak TC, jak zmuszasz o zaziałania, to też się zaświeca...
Damian - Pią Wrz 28, 2007 10:34
Miałem kiedyś vectre B i tam rzeczywiście kontrolka TC migała gdy system się uruchamiał natomiast ABS nie. Na marginesie mówiąc w żadnym samochodzie jakim się poruszałem nie spotkałem się z miganiem kontrolki ABSu. Sprawdź w instrukcji obsługi tam opisane jest dokładnie co dzieje się gdy system ABS działa (tak przynajmniej jest w instrukcji BMW).
maly841 - Pią Wrz 28, 2007 11:10
mialem astre II i ABS nie migał a TC migał , u mnie w corsie ABS tez nie miga chyba ze sie zapali na dolach ;P
Misiek_lbn - Pią Wrz 28, 2007 11:17
maly841 napisał/a: | ABS tez nie miga chyba ze sie zapali na dolach |
dokładnie
droga równa aż tak nie była, więc... zdarzyło mu się zaświecić
maly841 - Pią Wrz 28, 2007 11:19
czyli mamy zwalony jakis czujnik albo cos nie laczy tak nie powinno byc bo jak sie swieci kontrolka to ABS nie dziala
Misiek_lbn - Pią Wrz 28, 2007 11:21
aż sprawdze na jakimś mokrym czy piachu, czy napewno miga...
tak mi się wydawało, ale skoro mowicie że nie powinno, to nie wiem
Jaqub - Pią Wrz 28, 2007 14:10
kontrolka od abs (podobnie jak poducha itp) powinna sie zapalic na chwilke tuz po przekreceniu kluczyka i zgasnac... jak sie swieci w czasie jazdy to znaczy ze abs nie dziala (powodow moze byc wiele, najczestszym jest uszkodzony/nie laczacy czujnik)...
wszelkie kontrolki od esp (TC kazdy nazywa to inaczej w zaleznosci od marki) zapalaja sie na chwilke po przekreceniu kluczyka a pozniej za kazdym razem kiedy system sie wlacza, idzie jakis poslizg itp)...
u mnie aktualnie ( w BMW) abs jest w trybie SPORT (wylaczony)
Misiek_lbn - Pią Wrz 28, 2007 14:24
http://www.autoera.dt.pl/model.php?nr=1466
takie coś bym obstawiał że to było...
Jaqub, TC i ESP to są chyba całkiem różne rzeczy... TC to kontrola trakcji, i działa tylko przy ruszaniu, a ESP to jakieś ustrojstwo antypoślizgowe chyba
SZANIA - Pią Wrz 28, 2007 14:33
Misiek_lbn napisał/a: | http://www.autoera.dt.pl/model.php?nr=1466
takie coś bym obstawiał że to było...
Jaqub, TC i ESP to są chyba całkiem różne rzeczy... TC to kontrola trakcji, i działa tylko przy ruszaniu, a ESP to jakieś ustrojstwo antypoślizgowe chyba |
tc kontrola trakcji esp system stabilizacji toru jazdy... przynajmniej u mnie tak jest..
bodek - Pią Wrz 28, 2007 14:44
ESP - (ang. Electronic Stability Program elektroniczny program stabilizacji) - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu. Niektórzy producenci nazywają go inaczej, np. VSC, DSTC itp.
System ten działa na bardzo prostej zasadzie - koło, które jest zablokowane można poruszyć w każdą stronę (czyli także na boki) używając podobnej siły. W efekcie, na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa siła odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu. Wykorzystując tą zasadę, gdy przód pojazdu traci przyczepność (zachodzi podsterowność), to blokowane są koła tylne, by te pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi celem skierowania przodu we właściwą stronę. Analogicznie, gdy mamy do czynienia z nadsterownością, kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi (szybciej, niż pokonuje zakręt) blokowane są koła przednie by spowolnić ten ruch poprzez wytworzenie niwelującej go podsterowności. Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu sekundy i tworzą w rzeczywistości kontrolowany uślizg wszystkich czterech kół.
Wielu kierowców mylnie uważa, że system ESP umożliwia przejechanie dowolnego zakrętu z nieograniczoną prędkością. Jest to oczywiście błędne stwierdzenie. Stabilizacja toru jazdy faktycznie w pewnym stopniu zwiększa dopuszczalną prędkość początkową przy braniu zakrętu, gdyż umożliwia optymalne wykorzystanie przyczepności wszystkich kół, oraz jako, że do korygowania toru jazdy używane są hamulce spowalnia pojazd w trakcie pokonywania zakrętu, lecz nie zwiększa on przyczepności kół do podłoża, co powoduje, że wypadnięcie z zakrętu jest jak najbardziej możliwe.
Stabilizacja toru jazdy okazuje się być bardzo pomocna w tzw. teście łosia polegającym na ominięciu nagle pojawiającej się przeszkody i błyskawicznym powrocie na własny pas. W samochodach pozbawionych kontroli trakcji slalom składający się z 3 nagłych skrętów zazwyczaj powoduje nagłą nadsterowność, która to może spowodować, że pojazd zostanie ponownie wyrzucony na przeciwny pas. Rzadziej zdarza się tutaj zaobserwować podsterowność, która to jest mniej groźna i powoduje tylko wydłużenie promieni skrętów. ESP umożliwia wykonanie trzech w miarę ciasnych skrętów i szybką stabilizację pojazdu po powrocie na własny pas.
Początkowo nie powstała żadna wspólna nazwa dla tego systemu, dlatego też producenci pojazdów początkowo nazywali system stabilizacji toru jazdy własnymi skrótami, tak więc w szczególności w starszych pojazdach pojawiają się nazwy STC, DSTC, PSM, VSC, CDC, ASMS, DSA, ICM, IVD, VDC. Do dziś niektórzy producenci (np. Porsche) używają własnego skrótu zamiast ESP.
maly841 - Pią Wrz 28, 2007 16:40
U mnie wszystko jest ok tylko jak wpadne w jakis konkretny dolek lub dolki to sie zapala , po zgaszeniu i ponownym odpaleniu znika .
Jaqub - Nie Wrz 30, 2007 14:28
ESP-stabilizacja toru jazdy
ASR- zapobieganie buksowania kol przy ruszaniu
przynajmniej tak jest w smarcie
|
|