Lubelskie Forum Motoryzacyjne

Lubelskie Klasyki >> NOCĄ w CZWARTKI << - FSO Ogar

KIT GTO - Czw Lut 28, 2008 01:06
Temat postu: FSO Ogar







FSO Ogar LS: W 1977 roku z Zakładu Krótkich Serii FSO wyjechał interesujący prototyp samochodu sportowego. Ogar, bo tak go nazwano, miał szansę stać się przebojem naszych dróg. Niestety, nadchodził już czas Poloneza i projekt upadł
Kilka lat po uruchomieniu produkcji Polskiego Fiata 125p w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu przyszedł czas na jego wyczynowe modyfikacje. W roku 1972 zaprezentowano dwa nowe modele - Monte Carlo z silnikiem o pojemności 1600 oraz Akropolis z jednostką o pojemności 1800. Te auta z powodzeniem startowały w wielu rajdach. Nie zapominano także o wyścigach samochodowych. W zakładzie sportu FSO najpierw powstała wyczynowa wersja PF 125p oznaczona jako GTI. Ten pojazd został wyposażony w silnik pochodzący z montowanego w Polsce modelu 132 o pojemności 2 l i mocy 112 KM. Później ten prototyp przerobiono na wersję wyścigową z 16-zaworową jednostką napędową. Auto wyróżniało się dużym tylnym spoilerem oraz szerokimi, wystającymi nadkolami. Jeszcze dziwniej wyglądał kolejny model, który był napędzany przez 6-cylindrowy, widlasty silnik z Fiata 130, o pojemności 3238.

Z rasowym Ogarem na drogi Europy Wszystkie te pojazdy bazujące na PF 125p zachowywały sylwetkę swego pierwowzoru. Odejściem od tej linii był model Coupe, który stworzono w 1976 roku w nowo powstałym Zakładzie Krótkich Serii. Ten samochód zbudowany w oparciu o podwozie PF 125p miał nadwozie z tworzyw sztucznych. Prezentowano go na różnych pokazach, nie trafił jednak do produkcji seryjnej. Dużo większe nadzieje wiązano z następnym prototypem pokazanym w 1977 roku, który nazwano Ogar. Ta nowa konstrukcja prezentowała się o wiele korzystniej od swego poprzednika. Miała bardziej nowoczesny i ładniejszy wygląd. Nadwozie Ogara zaprojektował prof. Cezary Nawrot, specjalista od wzornictwa przemysłowego z warszawskiej ASP. Wcześniej stworzył tak udane modele, jak Syrena Sport, która
wzbudziła zachwyt u wielu zachodnich specjalistów, czy też Syrena Mikrobus. Oba te auta nie weszły nigdy do produkcji seryjnej. Jedynym dziełem prof. Nawrota, który wytwarzano, była Syrena Bosto. Charakterystycznymi cechami Ogara były obłe linie nadwozia wykonanego z tworzyw sztucznych oraz chowane reflektory. Duże zderzaki miały spełniać wymagania norm bezpieczeństwa. Patrząc na nie, można pomyśleć, że konstruktorzy już w momencie projektowania być może myśleli o eksporcie Ogara do USA, gdzie tak wyglądające zderzaki były na porządku dziennym.


Sportowy charakter podkreślały koła ze stopu lekkiego. Niestety, w prezentowanym prototypie się nie zachowały. Pojazd wyposażono w szersze radialne opony 175 SR 13.

Po przegranej Żerania sukces Bydgoszczy W budowie sportowego Ogara wykorzystano płytę podłogową PF 125p oraz jego silnik i główne zespoły podwoziowe. Przy niezmienionym w stosunku do swego wzorca rozstawie osi długość pojazdu wzrosła do 4455 mm, a wysokość obniżono do 1320 mm. Samochód mógł przewozić 4 osoby. Zajmowanie miejsc na tylnych siedzeniach utrudniał jednak szeroki próg auta. Było tam zresztą dość ciasno. Swobodę podróżowania utrudniały boczne schowki. Fotele, mimo że okazały się dość miękkie, zostały właściwie wyprofilowane. Ich tapicerka bardziej jednak pasuje do auta rodzinnego niż sportowego. Bardzo dobrze zaprojektowane wnętrze z bogatym zestawem wskaźników oraz wieloma praktycznymi schowkami wyróżniało się na tle większości dosyć ubogo wyposażonych naszych pojazdów tamtego czasu. Do napędu Ogara użyto wzmocnionego silnika 1150.076/56 osiągającego moc 75 KM przy 5200 obr./min.Podczas drogowych prób Ogar wzbudzał sensację. Konstruktorzy przejechali nim ponad 70 tys. km. Niestety ten interesujący pojazd nie doczekał się produkcji seryjnej. Na horyzoncie był już Polonez. Zachowany prototyp Ogara możemy oglądać w oddziale warszawskiego Muzeum Techniki w zakładach Norblina przy ul. Żelaznej. Prototyp z FSO nie był ostatnim pojazdem o nazwie "Ogar" w naszej motoryzacji. W latach 1983-1991 zakłady rowerowe Romet w Bydgoszczy produkowały dwa modele motorowerów o tej nazwie. Były to Ogar 200 z silnikiem Jawa 50 oraz Ogar 205 wyposażony w wytwarzaną w Nowej Dębie jednostkę napędową Dezamet 023 o podobnej pojemności skokowej. Te motorowery cieszyły się sporą popularnością i znalazły wielu nabywców.

Ogar nie był jedyny Lata 70. należały do najbardziej intensywnych w dziejach polskiej motoryzacji.
W tym okresie obok seryjnej produkcji PF 125p i Syren firmy samochodowe konstruowały szereg prototypów. Były to m.in. Furgon z 1978 roku, protoplasta współczesnych Lublinów, czy też 6-osobowy samochód wycieczkowy o przeszklonym wnętrzu, później używany w jednym z sanatoriów w Ciechocinku. Prezentowano też inne prototypy, dziś obecne tylko na nielicznych, zachowanych zdjęciach.

Brzozka - Czw Lut 28, 2008 11:49

Paskudztwo, ale coś w sobie ma ;) Wnętrze jest extra :spoko:
siwy - Czw Lut 28, 2008 18:17

gdyby nie te prostakatne stale lampy...
KIT GTO - Czw Lut 28, 2008 21:47

jak dla mnie niezły rodzyn i wiele innych prototypów naszej motoryzacji :)
marcinos - Pią Lut 29, 2008 11:45

siwy napisał/a:
gdyby nie te prostakatne stale lampy...


w tych czasach owe lampy były modne i pasowały do linii auta ;)


FSO :spoko:

Brzozka - Pią Lut 29, 2008 11:59

Piszecie o tych lampach otwieranych czy tych niżej? Bote otwierane nie wyglądają źle
KIT GTO - Pią Lut 29, 2008 12:02

chyba piszą o tylnych, ale te z przodu podnoszone to kozak na te lata :)
siwy - Pią Lut 29, 2008 16:36

Brzozka napisał/a:
Piszecie o tych lampach otwieranych czy tych niżej? Bote otwierane nie wyglądają źle
o tych prostokątnych pod otwieranymi
Upierdliwy - Pią Lut 29, 2008 19:52

Jak zwykle hgdzieś na zabitej dechami wichurze zachowa się jakiś "concept car" :mrgreen:
Niedaeko Milejowa mieszka człenio który miał prototyp Lublina, żółtawy, z okrągłymi lampami z przodu, nie wiem czy go jeszcze ma.
Co do Ogara:
Nawet ładny, szkoda że prototyp, wnętrze dobre i podzielam zdanie @Siwego, te odstające stałe lampy ochydne x)

KIT GTO - Sob Mar 01, 2008 08:53

bardziej ohydniejsze to już są te przednie migacze odstające z boku

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group