jak mruga Ci abs to masz system padniety... chyba ze ople sa jakies inne...
a u siebie jak hamujesz aż ABS się uaktywnia, to kontrolka Ci się nie świeci na desce ??
tak samo jak TC, jak zmuszasz o zaziałania, to też się zaświeca...
_________________ Przejeżdżam przez Inżynierską w 7.19 sek, a TY ???
Miałem kiedyś vectre B i tam rzeczywiście kontrolka TC migała gdy system się uruchamiał natomiast ABS nie. Na marginesie mówiąc w żadnym samochodzie jakim się poruszałem nie spotkałem się z miganiem kontrolki ABSu. Sprawdź w instrukcji obsługi tam opisane jest dokładnie co dzieje się gdy system ABS działa (tak przynajmniej jest w instrukcji BMW).
Auto: BMW & Turbo CABRIO &a
Skąd: Śródmieście Pomógł: 30 razy Dołączył: 10 Sty 2005 Posty: 3256
Wysłany: Pią Wrz 28, 2007 14:10
kontrolka od abs (podobnie jak poducha itp) powinna sie zapalic na chwilke tuz po przekreceniu kluczyka i zgasnac... jak sie swieci w czasie jazdy to znaczy ze abs nie dziala (powodow moze byc wiele, najczestszym jest uszkodzony/nie laczacy czujnik)...
wszelkie kontrolki od esp (TC kazdy nazywa to inaczej w zaleznosci od marki) zapalaja sie na chwilke po przekreceniu kluczyka a pozniej za kazdym razem kiedy system sie wlacza, idzie jakis poslizg itp)...
u mnie aktualnie ( w BMW) abs jest w trybie SPORT (wylaczony)
Jaqub, TC i ESP to są chyba całkiem różne rzeczy... TC to kontrola trakcji, i działa tylko przy ruszaniu, a ESP to jakieś ustrojstwo antypoślizgowe chyba
_________________ Przejeżdżam przez Inżynierską w 7.19 sek, a TY ???
Jaqub, TC i ESP to są chyba całkiem różne rzeczy... TC to kontrola trakcji, i działa tylko przy ruszaniu, a ESP to jakieś ustrojstwo antypoślizgowe chyba
tc kontrola trakcji esp system stabilizacji toru jazdy... przynajmniej u mnie tak jest..
ESP - (ang. Electronic Stability Program elektroniczny program stabilizacji) - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu. Niektórzy producenci nazywają go inaczej, np. VSC, DSTC itp.
System ten działa na bardzo prostej zasadzie - koło, które jest zablokowane można poruszyć w każdą stronę (czyli także na boki) używając podobnej siły. W efekcie, na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa siła odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu. Wykorzystując tą zasadę, gdy przód pojazdu traci przyczepność (zachodzi podsterowność), to blokowane są koła tylne, by te pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi celem skierowania przodu we właściwą stronę. Analogicznie, gdy mamy do czynienia z nadsterownością, kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi (szybciej, niż pokonuje zakręt) blokowane są koła przednie by spowolnić ten ruch poprzez wytworzenie niwelującej go podsterowności. Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu sekundy i tworzą w rzeczywistości kontrolowany uślizg wszystkich czterech kół.
Wielu kierowców mylnie uważa, że system ESP umożliwia przejechanie dowolnego zakrętu z nieograniczoną prędkością. Jest to oczywiście błędne stwierdzenie. Stabilizacja toru jazdy faktycznie w pewnym stopniu zwiększa dopuszczalną prędkość początkową przy braniu zakrętu, gdyż umożliwia optymalne wykorzystanie przyczepności wszystkich kół, oraz jako, że do korygowania toru jazdy używane są hamulce spowalnia pojazd w trakcie pokonywania zakrętu, lecz nie zwiększa on przyczepności kół do podłoża, co powoduje, że wypadnięcie z zakrętu jest jak najbardziej możliwe.
Stabilizacja toru jazdy okazuje się być bardzo pomocna w tzw. teście łosia polegającym na ominięciu nagle pojawiającej się przeszkody i błyskawicznym powrocie na własny pas. W samochodach pozbawionych kontroli trakcji slalom składający się z 3 nagłych skrętów zazwyczaj powoduje nagłą nadsterowność, która to może spowodować, że pojazd zostanie ponownie wyrzucony na przeciwny pas. Rzadziej zdarza się tutaj zaobserwować podsterowność, która to jest mniej groźna i powoduje tylko wydłużenie promieni skrętów. ESP umożliwia wykonanie trzech w miarę ciasnych skrętów i szybką stabilizację pojazdu po powrocie na własny pas.
Początkowo nie powstała żadna wspólna nazwa dla tego systemu, dlatego też producenci pojazdów początkowo nazywali system stabilizacji toru jazdy własnymi skrótami, tak więc w szczególności w starszych pojazdach pojawiają się nazwy STC, DSTC, PSM, VSC, CDC, ASMS, DSA, ICM, IVD, VDC. Do dziś niektórzy producenci (np. Porsche) używają własnego skrótu zamiast ESP.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach