FAQ » Szukaj » Użytkownicy » Grupy » Rejestracja » Profil » Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości » Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Polonez Coupe
Autor Wiadomość
bodek 
Dyrektor


Auto: maty
Skąd: Lublin
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 26 Wrz 2004
Posty: 5018
Wysłany: Sro Paź 17, 2007 22:16   Polonez Coupe


Pokochali go aparatczycy!
Na początku lat osiemdziesiątych FSO wprowadziło do produkcji 3 drzwiowego Poloneza. Prezentowany tutaj egzemplarz należy do Rafała z Krakowa, wcześniej jeździł nim jeden z dyrektorów Huty im. Lenina. Nim auto trafiło do obecnego posiadacza musiał on przez dwa lata namawiać pierwszego właściciela do sprzedaży.
Piotr Rejowski, 2007-10-15 09:20
Dawno temu w socjalizmie…
Jest połowa lat 70- tych. Czasy realnego socjalizmu. W antykapitalistycznych głowach kierownictwa FSO rodzi się dziwaczny, nawet jak na owe lata projekt: postanowiono z Poloneza zrobić 3- drzwiowe coupe. Samo studium wersji 3- drzwiowej powstało nie byle gdzie, bo na deskach kreślarskich włoskich projektantów Fiata.

Nowy, projektowany pojazd nie nazywał się jeszcze Polonez. Nazwa ta została wybrana w konkursie zorganizowanym dla czytelników "Życia Warszawy".

Trudno zrozumieć dlaczego kierownictwo FSO zdecydowało się na produkcję 3- drzwiowego modelu. Wersja pięciodrzwiowa Poloneza miała rację bytu, ze względu na chęć dogonienia Zachodu. Nie opłacało się więc wprowadzać do produkcji nietypowych wersji nadwozia. Ale kto zrozumie mechanizmy kierujące dyrektorami państwowych fabryk w tamtych czasach? Być może w zarządzie fabryki znalazł się zapaleniec motoryzacji, który zapragnął, by peerelowskie samochody miały trochę polotu i finezji - na miarę socjalistycznych możliwości.

Spodobał się notablom
Pierwsza seria Coupe opuściła hale montażowe w 1981 roku. Nie wiadomo, ile egzemplarzy zostało wyprodukowanych w serii "informacyjnej", niektóre źródła podają że było to tylko 8 sztuk. Rok później, w 1982 roku, jeden z egzemplarzy został pokazany oficjalnie na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Tam stał się sensacją, a zamówienie na nietypowe auto zaczęli zgłaszać notable różnych szczebli. Wiadomo, że notablom się nie odmawia, więc fabryka w 1983 przygotowała kolejną serię Coupe. Najprawdopodobniej wersja 3- drzwiowa spodobała się wyższym sferom dlatego, że kojarzyła się z pewnym luksusem, tak trudno dostępnym w tamtych czasach.
Polonez Coupe od klasycznej 5- drzwiowej wersji różni się kilkoma detalami. Przód został wyposażony w zderzak zintegrowany z kierunkowskazami. Taki zderzak w "normalnym poldku" zaczął być montowany dopiero 3 lata później. Poza tym coupe miał chromowany boczny słupek, uchylane boczne szyby i dłuższe o 17 cm drzwi – te ostatnie trafiły później do wersji Truck. Przednie fotele były wyposażone w mechanizm odchylania oparcia. Istniała też możliwość dokupienia wersji z elektronicznym zapłonem i mechanizmem zubożającym mieszankę paliwową.

Wyprodukowano także sporo polonezów w wersji 3D, ale te różnią się od wersji 5- drzwiowej głownie brakiem tylnych drzwi.

Full wypas jak na Poloneza
Prezentowany egzemplarz należy do Rafała z Krakowa. Lata swojej młodości szary polonez spędził u dyrektora Huty im. Lenina i chociaż rok jego produkcji to 1983 - auto jest w świetnym stanie. Poprzedni właściciel dbał o niego jak o niemowlę. Polonez był cały czas garażowany i sporadycznie używany w zimie. Przez 20 lat tapicerka była ukryta pod okropnie brzydkimi pokrowcami, ale dzięki temu teraz wygląda jak nowa.

Dokładnie oznaczenie modelu należącego do Rafała to 1.5X. Tajemniczy symbol oznacza, że polonez był luksusowo wyposażony - jak na 1983 rok… i jak na poloneza. Silnik został fabrycznie wzmocniony z 75 KM do 82 KM, skrzynia biegów otrzymała 5 przełożeń, nie wspominając już o halogenach i elektronicznym zapłonie. Wnętrze wyściela wysokiej klasy tapicerka, a na desce rozdzielczej znalazły swoje miejsce obrotomierz i zegarek. Na felgi założono "zachodnie opony" zamiast standardowych D124. Jednym słowem full wypas...

Rafałowi wiadomo o kilkunastu egzemplarzach Poloneza Coupe, ale żaden nie zachował się w tak dobrym stanie. Obecny właściciel nie u użytkuje poldka na co dzień. Od chwili zakupu Rafał przejechał nim 1000 km. Auto można obecnie oglądać w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.








źródło: onet.pl
 
 
bart#155 
technical monster
hmmmm


Auto: zielone
Skąd: Czechów
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 23 Cze 2004
Posty: 1464
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 09:33   

kozak klasyk :spoko: :spoko:
 
 
 
kolczyx 
pr0 killer

Auto: VW
Skąd: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Wrz 2006
Posty: 1017
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 10:37   

no no fajny Poldek :D :spoko:
 
 
marewel 
Specjalista


Auto: 1.9TDI
Skąd: Chełm
Dołączył: 27 Maj 2007
Posty: 144
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 10:55   

U mnie w okolcy ktos ma takiego w kolorze czerowonym.
_________________
1.9 TDI co po nocach Ci się śni
 
 
 
.Gelo. 
the fastest furious


Auto: Golf mk2 VR6
Skąd: Świdnik
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 26 Sty 2006
Posty: 2279
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 14:29   

w Świdniku kiedyś był pomarańczowy ale nie wiem co sie z nim stało
_________________
www.LKAudi.pl
 
 
 
Czacha 
prawdziwy tuner
[[_]\OOOO/[_]]


Auto: Cabi Mścicielka :-)
Skąd: Dziesiąta
Pomogła: 2 razy
Dołączyła: 01 Cze 2007
Posty: 608
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 16:51   

mialem kiedys podka z 1981r wersja ''lux'' 5d kupilem go w2000r i bylem drugim wlascicielem(po wojskowym)piekny groszkowy kolor :rotfl: nic sie w nim nie psulo jak nie chcial odpalic to trzeba bylo wziac baniaczek i na cpn :mrgreen: milo go wspominam bo na ta fure wyrwalem moja zone :haha: :haha: :haha: :haha:
_________________
Istnieje tylko jeden luksus prawdziwy - LuKsUs zWiAzkU z OOOO
 
 
Piotrek 
drifter

Auto: osobowe
Skąd: Świdnik
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 457
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 21:14   

Naprawde fajny Poldek! :spoko: Szanuje osiągnięcia motoryzacji, dlatego z góry przepraszam wszystkich Tych, których mogłem w jakimś stopniu urazić podanym niżej linkiem ale powstrzymać sie nie mogłem :haha:

http://pl.youtube.com/watch?v=g3wMs_dLCZs <-- przedstawienie takowego modelu w innej wersji nadwoziowej :D
Jeszcze przepraszam za OT :oops:
 
 
 
Jaqub 
speed demon
8000K power zenon


Auto: BMW & Turbo CABRIO &a
Skąd: Śródmieście
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 10 Sty 2005
Posty: 3256
Wysłany: Pon Paź 22, 2007 20:41   

jakie coupe?
przeciez to najzwyklejsze 3D... coupe ma 2 (slownie: dwa) drzwi i klape (maske) bagaznika... poza tym mi sie nie podoba... wg. jak jakis okaleczony poldek...
_________________
Gabinet Neurologiczny Lublin:
http://www.zumi.pl/115163...blin,firma.html
 
 
Piotrek 
drifter

Auto: osobowe
Skąd: Świdnik
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 457
Wysłany: Pon Paź 22, 2007 20:52   

Jaqub napisał/a:
jakie coupe?
przeciez to najzwyklejsze 3D... coupe ma 2 (slownie: dwa) drzwi i klape (maske) bagaznika... poza tym mi sie nie podoba... wg. jak jakis okaleczony poldek...


racja i podobnie uważam ale jednak przyjemniej na mieście zobaczyć coś takiego niż zwykłego Borewicza, maaaaaało tego jeździ ;)

W pewnym czasopiśmie motoryzacyjnym, nie pamiętam w jakim bo dawno, spotkałem się z nazwą coupe w odniesieniu do tego nadwozia :roll: Ja podtrzymuje tutaj jednak zdanie Jaquba. Może to miało być coupe :mrgreen:
 
 
 
Upierdliwy 
speed demon
aka Clio


Auto: 525
Skąd: Dziesiąta
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 3635
Wysłany: Pon Paź 22, 2007 21:11   

http://moto.onet.pl/63796,1,1,galeria_media.html
 
 
 
Piotrek 
drifter

Auto: osobowe
Skąd: Świdnik
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 457
Wysłany: Pon Paź 22, 2007 21:19   

THC napisał/a:
http://moto.onet.pl/63796,1,1,galeria_media.html


no... to właśnie napisałem post wyżej ;) W pewnym czasopiśmie motoryzacyjnym, nie pamiętam w jakim bo dawno, spotkałem się z nazwą coupe w odniesieniu do tego nadwozia

Tak miało być ale polskim coupe to prędzej mozna nazwać Syrenę albo 126p :haha:
 
 
 
Bagio 
technical monster


Auto: astraII
Skąd: Okolice Lublina
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 04 Maj 2005
Posty: 1478
Wysłany: Pon Paź 22, 2007 21:33   

http://www.polonez-coupe....ki/page0001.htm tutaj sa wypisane roznice pomiedzy polonezem coupe a 3D
_________________
...w życiu piękne są tylko chwile...
http://img95.imageshack.u...ola43bn13xd.gif
 
 
 
Jaqub 
speed demon
8000K power zenon


Auto: BMW & Turbo CABRIO &a
Skąd: Śródmieście
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 10 Sty 2005
Posty: 3256
Wysłany: Pon Paź 22, 2007 22:27   

Cytat:

http://www.polonez-coupe....ki/page0001.htm tutaj sa wypisane roznice pomiedzy polonezem coupe a 3D


sztos roznice.... to i to jest 3D... coupe to COUPE...
_________________
Gabinet Neurologiczny Lublin:
http://www.zumi.pl/115163...blin,firma.html
 
 
doktor200 
Specjalista
Nowy


Auto: UAZ 31512
Skąd: Woj. Lubelskie
Dołączył: 24 Wrz 2006
Posty: 150
Wysłany: Sro Paź 24, 2007 20:30   

widzialem jednego Coupe na 55leciu FSO:) takim moglbym jezdzic :)
_________________
http://www.turbo-doktor.pl

TANIE CZĘŚCI RABAT DLA FORUMOWICZÓW
 
 
 
Ciamciaramcia 
Nowiciusz ;>

Auto: Różne
Skąd: Polska
Dołączył: 15 Lis 2007
Posty: 1
Wysłany: Czw Lis 15, 2007 12:43   

Wasze oceny są waszymi subiektywnymi opiniami, z którymi można by polemizować ale obiektywnie trzeba stwierdzić, że za takiego Poloneza można kupić 25 golfów lub podobną ilość innych wynalazków ( głównie made in Germany, po trzech dachach i dziesięciu Niemcach ), którymi jeżdżą Ci, którzy najbardziej krytykują :mrgreen: .

http://youtube.com/watch?v=g0yWSgwBacM
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme Sonic created by spleen for stylerbb.net modified by UnholyTeam