Auto: .
Skąd: Polska Pomógł: 18 razy Dołączył: 14 Wrz 2004 Posty: 2020
Wysłany: Nie Gru 16, 2007 17:20
PORADNIK KUPUJACEGO
• Jezeli masz zamiar kupic Vectre lub Calibre z napedem 4x4 to powinienes wiedziec o kilku rzeczach, ktore pomoga Ci sprawdzic dany egzemplarz i podjac decyzje.
• Przedstawione sa tu tylko procedury sprawdzenia 4x4 – nie zapomnij o dokladnym sprawdzeniu calego samochodu.
• Poradnik napisany jest na podstawie instrukcji, wiadomosci internetowych, wlasnych doswiadczen i doswiadczen przyciaciol z klubu.
• Poradnik napisany jest prostym jezykiem, bez dokladnego tlumaczenia rozwiazan technicznych.
[size=150]ZAPYJTAJ SPRZEDAWCE[/size]
Przebieg – jaki jest przebieg smochodu? Czy jest prawdziwy? Skad to wiesz?
Jest to podstawowe pytanie, poniewaz powinienes zaczac ustalac przydatnosc akumulatora cisnienia, ktory powinien byc wymieniany co 90.000 km lub co 6 lat od pierwszego montazu.
Opony – w jakim sa stanie opony? Kiedy byly kupione? Kiedy byly zamieniane miejscami (przod/tyl)? Czy sa tej samej marki i tego samego modelu?
Wszystkie opony powinny byc identyczne. Ta sama marka, mode i rozmiar. Jezeli nie – bedzie trzeba wymienic caly komplet. Roznica srednic opon pmiedzy przednia a tylnia osia powinna byc mniejsza niz 2 mm i/lub roznica obwodow nie powinna byc wieksza niz 15 mm pomiedzy osia przednia a tylna.Opony powinny byc zmieniane przod/tyl co kazde 2500-3500 km dla zachowania wyzej wymienionych warunkow.
Poziom oleju w skrzynce 4x4 – Kiedy olej byl sprawdzany ostatni raz? Kiedy byl wymieniany? Jaki olej jest zalany do skrzynki 4x4?
Wskazane jest sprawdzanie oleju przynajmniej raz w roku i uzywanie oleju polecanego przez GM.
Akumulator cisnienia – Kiedy byl ostatnio zmieniany? Czy ma namalowany bialy pasek?
Akumulator cisnienia powinien byc wymieniany co 90.000 km lub co 6 lat. Jezeli akumulator nie ma namalowanego bialego paska, moze to oznaczac, ze jest to wadliwy model wycofany przez firme OPEL lub zostal wymieniony na akumulator innej firmy, ktore nie stosowaly tego typu oznaczenia (np. ATE, Febi)
[size=150]OGLEDZINY[/size]
Niskie zawieszenie – czy samochod jest obnizony?
Jezeli samochod jest obnizony, a wartosci ustawienia zawieszenia nie mieszcza sie w wielkosciach przewidzianych przez producent samochodu, to srednice tylnych kol beda przeklamane. Efekt jest taki sam, jak jazda na oponach, ktorych roznica w srednicy pomiedzy przednia a tylna osia jest wiekasza niz 2mm. Sprzeglo wiskotyczne wytwarza cieplo przez caly czas co ostatecznie przyczynia sie do zniszczenia skrzynki 4x4.
Lampka kontrolna – czy po wlaczeniu zaplonu lampka sie swieci caly czas? Czy po uruchomieniu silnika lampka gasnie?
Przy wlaczonym zaplonie lampka powinna sie palic caly czas, a po odpaleniu silnika, po kilku sekundach, powinna zgasnac i nie zapalic sie juz ani razu. Palaca sie lub mrugajaca kontrolka swiadczy o bledach w ukladzie 4x4. Swiecenie kontrolki moze tez byc spowodowane wyjetym lub przepalonym bezpiecznikiem nr 19 – sprawdz go.
Zolta nalepka – czy pod maska jest zolta nalepka swiadczaca o wymianie akumulatora cisnienia?
Jezeli samochod byl serwisowany w ASO to przy wymianie akumulatora pracownicy stacji obslugi powinni nakleic zolta nalepke. Najczesciej znajduje sie ona na pasie przednim lub na masce. Na nalepce powinna byc napisana data kiedy byl wymiany i/lub przebieg przy jakim dokonano wymiany (przyklad na zalaczonym rysunku, akumulator wymieniono we wrzesniu 2001). Niestety ASO w Polsce zadko przestrzega tej reguly...
Bialy pasek – czy akumulator cisnienia ma namalowany bialy pasek?
Akumulator cisnenia znajdziesz przy zbiorniczku plynu chlodzacego. Pierwsze egzemplarze akumulatora byly wadliwe. GM wymienial je, a wymienone oznaczal bialym paskiem. Uwaga: jezeli akumulator zostal wymieniony na inny niz oryginalny nie znajdziesz na nim bialego paska.
Olej tam gdzie nie powinno go byc – czy jest ewidentny wyciek oleju pod samochodem?
Jezeli tak, bardzo prawdopodobne jest, ze w skrzynce 4x4 uszkodzony jest uszczelniacz cisnieniowy. Olej ukladu wspomagania kierownicy, pompowany jest do skrzynki 4x4, jezeli w/w uszczelniacz jest uszkodzony, olej wyplywa przewodem odpowietrzajacym skrzynie 4x4. Przewod odpowietrzajacy jest umieszczony na sciance dzialowej komory silnika. Jezeli w tym miejscu jest wyciek pod samochodem, sprawdz dokladnie czy olej nie wyplywa z przewodu odpowietrzajacego!
[size=150]FIZYCZNE SPRAWDZENNIE[/size]
Olej ukladu wspomagania kierwnicy – Zapytaj sprzedawce kiedy sprawdzal poziom oleju w zbiorniczku wyrownawczym? Kiedy olej byl zmieniany?
Sprawdz stan oleju wspomagania. Nie wiesz jak? Wlacz zaplon naciskaj hamulec nozny az plyn w zbiorniczku wyrownawczym przestanie rosnac. Sprawdz stan. Odpal samochod na kilka minut i jeszcze raz dokonaj sprawdzenia oleju. Powinna byc go tyle samo, nie mniej!
Sprawdzenie akumulatora cisnienia – jest to bardzo prowizoryczny test ale warto go przeprowadzic.
Wlacz silnk na ok 1 minute. Wylacz silnik, wlacz zaplon i naciskaj na hamulec nozny. Z kazdym nacisnieciem powinien pojawic sie dzwiek (dobiegajacy z akumulatora cisnienia) przeciskajacego sie oleju pod cisnieniem przez maly otwor , charakterystyczne „pssss....” Hamulca nie trzeba wciskać mocno, tylko tyle żeby zapalily sie swiatla stop. Naciskaj hamulec i licz ile razy uslyszyszc charakterystyczne „pssss...” Jezeli bedzie ich mniej niz 30 (przy cieplym silniku) lub 25 (na zimnym silnku), mozesz uznac, ze akumulator cisnienia jest w dobrej kondycji. Wskazana pomoc drugiej osoby.
Opony – sprawdz dokladnie opony.
Czy opony spelniaja wszystkie warunki zawarte we wczesniejszych pytaniach? Sprawdz osobiscie.
[size=150]TEST DROGOWY[/size]
„Opor” – kiedy cofasz powoli na maksymalnie skreconych kolach, powinienes poczuc opor. Opor bedzie bardzo podobny do tego, jak by byl zaciagniety hamulec reczny.
Dzieje sie tak, poniewaz 4x4 dziala juz od momentu wlaczenia silnika. Visco sprzeglo niweluje roznice w obrotach przedniej i tylnej osi ale w tym przypadku robi to dosc wolno.
Przyspieszenie – nie powinno byc uslizgu kol przednich przy przyspieszaniu.
Sprawne 4x4 nie powinno dopuscic do uslizgu kol przy ostrym przyspiesaniu, nawet jak jest mokro. (Pod warunkiem ze nie startujesz jak szaleniec!)
Uslizg kol – czy przednie kola beda sie slizgaly na luznej nawerzchni gdy tylne beda staly na twardym gruncie?
Nie powinno byc zadnego uslizgu kol gdy stojac np tylnymi kolami na asfalcie, a przednimi na piasku, ostro ruszymy.
„Stukanie” – czy podczas normalnej jazdy, powyzej 25 km/h, przy uzywaniu delikatnie hamulca noznego, slyszysz jakis niepokojacy dzwiek pod samochodem?
Opisany dzwiek moze swiadczyc ze opony nie sa rowne na przodzie i tyle samochodu (np. z powodu nieodpowiedniego cisnienia). Jezeli samochod bedzie dalej eksploatowany w ten sposob doprowadzi to do zniszczenia skrzynki 4x4.
Ja bym się nie zastanawiał nad tym tylko bym to brał !
Nie ma co ukrywać Calibra to Calibra WIES a cięzko będzie Ci trafić dobry i nie dotknięty przez miłośników WIES TUNINGU i FANOW TUNINGU Z TESCO diody itp !
Chyba że chcesz już tą Calibre to jedz i szukaj za granicami polski, albo kupuj Vectre
Takie jest moje zdanie
_________________ Gieorgij z You can dance napisał/a:
[quote="Gieorgij"]A do.je.bać ci?[quote]
Auto: ropniak
Skąd: LSM Pomógł: 4 razy Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 964
Wysłany: Czw Gru 20, 2007 22:54
Ja kiedyś miałem taką i czy to więś tuning???Taką kupiłem w opłakanym stanie,całą odremontowałem i pomalowałem i jeszcze 3 klocki zarobiłem za pół roku.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach