Na początku lat 60. XX wieku grupa inżynierów FSO stworzyła Syrenę Sport. Konstrukcja samochodu opracowana przez Cezarego Nawrota była całkowitą nowością, z nadwoziem wykonanym z laminatu opartym na nośnej płycie podłogowej. Podczas budowy korzystano z podzespołów Syreny. Wykorzystano z niej przednie zawieszenie, układ kierowniczy, napęd i zawieszenie silnika. Powiększono rozstaw kół. Cezary Nawrot wykonał rysunki 2 sportowych siedzeń. Pod płaską i aerodynamiczną maską nie mieścił się seryjny silnik, w prototypie zastosowano silnik typu boxer skonstruowany przez Władysława Skoczyńskiego na bazie silnika samochodu Panhard Dyna z wykorzystaniem cylindrów Junaka. Silnik ten miał 750 cm³ pojemności i osiągał moc 25 KM przy 5000 obr/min. W hamowni silnik przeszedł wszystkie próby. 1 maja 1960 zostało wystawione na widok publiczny. Wybudowano jeden egzemplarz Syreny Sport (w kolorze czerwonym). W Europie Zachodniej Syrena Sport uzyskała miano najpiękniejszego auta zza żelaznej kurtyny.
Mimo iż projekt cieszył się sporym zainteresowaniem, spotkał się z niechęcią władz komunistycznych, które uznały go za pomysł bardzo ekstrawagancki. Prototyp Syreny Sport stał w magazynach Ośrodka Badawczo - Rozwojowego w Falenicy do lat siedemdziesiątych XX wieku. Następnie wydano decyzję by go zniszczyć. Pracownicy starali się za wszelką cenę uratować unikalny prototyp, lecz specjalna komisja pilnowała, żeby całe nadwozie doszczętnie rozbić. W kwietniu 2007 roku magazyn Classicauto opublikował notkę o rzekomym odnalezieniu Syreny Sport, która to stała w jednym z wiejskich garażów. Informacja ta wywołała duże ożywienie na forach internetowych, tym bardziej, że do artykułu dołączone było zdjęcie pojazdu stojącego w zarośniętym garażu. Jednak w majowym numerze tego samego magazynu pojawiło się wyjaśnienie, że był to jedynie primaaprilisowy żart ze strony wydawcy, a opublikowane zdjęcie to fotomontaż.
Auto: Audi 100 - C4
Skąd: Śródmieście Pomogła: 1 raz Dołączyła: 06 Wrz 2007 Posty: 236
Wysłany: Wto Gru 25, 2007 21:07
Moi rodzice mieli taką Królową Szos . W 1980 r. została przyprowadzona z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Najlepszy samochód mojego dzieciństwa .
Obrazek Moi rodzice mieli taką Królową Szos . W 1980 r. została przyprowadzona z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Najlepszy samochód mojego dzieciństwa .
Auto: znalazlem na otomoto ;)
Skąd: Śródmieście Pomógł: 24 razy Dołączył: 03 Maj 2004 Posty: 3578
Wysłany: Pią Kwi 20, 2012 15:31
W najnowszym automobiliście jest ogłoszenie od firmy STOCK dawny POLMOS Lublin(tak tak, nasza lubelska wódeczka) - że potrzebują zdjęć, materiałów dokumentów, pamiątek, wspomnień i wszystkiego co potrzebne do odbudowy Syreny Sport.
Skupują: stare zdjęcia, wycinki prasowe, plany, dokumenty.
"Umowa na zakup form została już ponoć zawarta. Teraz trwają gorączkowe prace nad podwoziem. Przypomnijmy, że Syrena Sport miała samonośne nadwozie z silnikiem umieszczonym pomiędzy przednimi kołami, które napędzał. Replika ma opierać się na ramie przestrzennej, często używanej w tamtych czasach w samochodach sportowych.
Jedyny szczegół techniczny jaki znamy, to możliwość zamontowania silnika bliżej kabiny, aby pod maską zmieścił się "stojący" silnik rzędowy. Napęd trafi na tylne koła, dzięki czemu replika Syreny Sport będzie o wiele bardziej "rasowa"."
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach