Bardzo często w naszych starszych samochodach spotykamy sie z problemem porysowanego- zniszczonego lakieru. Chciał bym w miare mozliwosci przyblizyc Wam jak mozna samemu w prosty sposób odświeżyc stary porysowany i zmatowiały lakier
Narazie skupimy sie na polerowaniu mechanicznym.
Na początek moze podam przykladowe narzedzia i pasty (scierne i nabłyszcające ) z jakich bedziemy korzystac:
Napewno bedziemy potrzebowali past o róznej scieralnosci ja osobiscie polecam pasty firmy farecla (czyt. farekla).
do początkowej polerki polecam paste G3
do wykanczającej G10
Napewno bedziemy potrzebowali tez tzw G-Mopa (gabka polerska zakaldana na szlifierkę kątową)
na foto to ta biala gabka z kawalkiem plastiku
oczywiscie bedziemy potrzebowac szlifierki kątowej, UWAGA! szlifirka musi byc koniecznie z regulowaną predkoscią obrotową.
bedziemy potrzebowali tez papieru sciernego (tzw na mokro) w zaleznosci od ilosci polerowanych elementów bedziemy potrzebowali od 5 do 10 arkuszy tego papieru.
Papier wodny o ziarnistosci 2000 lub 2500 w zaleznosci od stanu lakieru
do polerki potrzebne bedzie tez wiaderko ( litraz wiaderka w zaleznosci od upodoban osoby polerującej)
bedziemy potrzebowali równiez czystej gabki do przepłukiwania polerowanych elementów.
DObrze było by miec tez w zasiegu reki szlauf z bierzącą wodą.
jak juz mamy potrzebne narzedzia, mozemy zabrac sie do przygotowania auta do polerki. Sprawa jest latwa poniewaz operacja ta polega na bardzo dokaldnym umyciu auta i ocenie uszkodzen lakieru.
nastepnie po ocenie uszkodzenia lakieru mozemy przystąpic do matowania lakieru. Do tego celu uzywam papieru o ziarnistosci 2000 dla bardziej zniszczonych powlok lub 2000 dla powlok które posiadaja delikatne rysy lub zmatowienia.
Sama opracja matowania polega na wlaniu wody do wiaderka a nastepnie wrzuceniu do tej wody naszego papieru wodnego, nastepnie mokrym papierem delikatnie ruchami okreznymi matujemy dany element samochodu. Podczas tej operacji trzeba koniecznie uwazac na szelkiego rodzaju ranty, poniewaz na nich znajduje sie najmniej lakieru i łatwo jest go poprostu przetrzec Podczas matowania trzeba pamietac o tym by dosyc czesto moczyc papier scierny i sam element matowany. Kazdy element na samochodzie matujemy do uzyskania szarej jednolitej powloki. Przypominam ze cała operacja jest bardzo deikatna i bardzo czesto musimy kontrolowac stan lakieru. Dobre oko jest niezbędne
Zmatowany element nalezy dokladnie umyc i osuszyc po zakonczeniu operacji, jezeli widzimy ze lakier nie jest równomiernie zmatowany, operacje powtarzamy tylko w tych miejscach gdzie zauwazylismy jeszcze przebłyski starej powłoki caly czas pamietając o tym by dokladnie namaczac miejsce matowane.
Gdy juz element jest idealnie zmatowany, mozemy przygotowac szlifirkę kątową i G-mopa
Samego G-mopa trzeba nasączyc w czystej wodzie,
nastepnie zamontowac go do szlifierki kątowej w szlifierce ustawiamy prędkosc obrotową na poziomie 1800 obr/min
nastepnie musimy odwirowac z Gmopa nadmiar wody
pózniej nakladamy paste polerską G3 na polerowany element (pasty dajemy odrobinę w zaleznosci od twardosci powloki polerskiej) skrapiamy element wodą, przykladamy szlifierkę kątową z G-mopem i okręznymi ruchami delikatnie polerujemy zmatowiony element samochodu
w miedzy czasie cały czas pamietamy o nawilzaniu G-mopa i polerowanego elementu
Podczas polerowania musimy zwróci uwage na to aby nawilzanie odbywalo sie w sposób umiejetny to jest tak aby wody nie bylo za duzo (moze to spowodowac usterke szlifireki lub nawet porazenie prądem) lub za malo ( mozemy przypalic lakier lub uszkodzic G mopa)
Oczywiscie podczas polerowania równiez uwazamy na ranty, trzeba pamietac ze tez scieramy lakier tyle tylko ze w mniejszej ilosci.
Po zakonczeniu polerowania dla uzyskania lepszego efektu powtarzamy operacje tyle tylko ze z uzyciem pasty mniej sciernej (tzw wykanczającej) czyli G10
UWAGA! nie matujemy drugi raz samochodu czy tez danego elementu, powtarazamy operacje samego polerowania z uzyciem innej pasty polerskiej.
Tak spolerowany element trzeba teraz zabezpieczyc woskiem samochodowym, moim zdaniem najlepszy dostepny na rynku srodek do woskowania auta to srodek o nazwie formuła 1
na poczatek woskowania polecam żółta formułe a dla uzyskania lepszego efektu polecam forumłę czerowną.
Po takiej operacji zwiazanej z reanimacją naszego lakieru na samochodzie mozemy sie cieszyc piekną powłoka lakierniczą.
Dodam od siebie ze takich operacji nie mozna wykonywac co tydzienczy co miesiac...taka operacja powinna sie odbyc raz na dwa lata w zaleznosci od tego jak dbamy o samochód i w jakim stanie jest nasz lakier, pamietajmy ze lakier w leciwych samochodach utlenia sie i wbrew pozorom na samochodzie jest go coraz mniej. Dlatego tzreba bardzo uwazac przy matowaniu auta. Podczas matowania mozemy ocenic grubosc lakieru i jego stan a po takiej ocenie dobrac odpowiednio pasty scierne i technike polerowania. Dla poczatkujacych polecam bardzo uwazac, nie robic tego szybko i na kazdy cm2 auto bardzo uwazac.
Jak cos jeszcze sobie przypomne lub cos pominołem to napewno dopisze. ogolnie czekam na pytania na które tez chętnie odpowiem...
Auto: STI & Polonez 1500
Skąd: Dziesiąta Pomógł: 34 razy Dołączył: 06 Paź 2004 Posty: 3372
Wysłany: Pią Lut 09, 2007 18:52
mówisz i masz
pasta G3 mała tuba 250g wystarczy na spolerowania auta koszt około 25 zł
pasta G10 najmniejsza tuba jaka wystepuje to chyba 500g koszt okoo 45 zł
G-mop - 20 zł
szlifierka kątowa (taka zeby nie zarżnąc jej po pierwszej probie polerowania) okolo 250 zł
papier scierny koszt około 1.20 za jeden arkusz
Wiaderko 20L koszt około 20 zł
Gąbka okolo 1 zł
pasta G3 mała tuba 250g wystarczy na spolerowania auta koszt około 25 zł
pasta G10 najmniejsza tuba jaka wystepuje to chyba 500g koszt okoo 45 zł
G-mop - 20 zł
szlifierka kątowa (taka zeby nie zarżnąc jej po pierwszej probie polerowania) okolo 250 zł
papier scierny koszt około 1.20 za jeden arkusz
Wiaderko 20L koszt około 20 zł
Gąbka okolo 1 zł
Auto: BMW e39 523i
Skąd: Choiny Pomógł: 16 razy Dołączył: 05 Wrz 2004 Posty: 918
Wysłany: Pią Lut 09, 2007 21:48
bart#155 napisał/a:
a są też takie specjalne maszynki oscylacyjne do polerowania mniejsze ryzyko wytarcia ( przepalenia lakieru )
mam taką maszynkę z obi , w prawdzie profesjonalnej polerki się tym nie zrobi ale do takiego odnowienia lakieru co 3-4 miesiące jest fajna , pozatym do nakładania różnych wosków a potem ich polerowania też się nadaje
Auto: BMW & Turbo CABRIO &a
Skąd: Śródmieście Pomógł: 30 razy Dołączył: 10 Sty 2005 Posty: 3256
Wysłany: Pią Lut 09, 2007 21:58
QSY napisał/a:
Tak spolerowany element trzeba teraz zabezpieczyc woskiem samochodowym, moim zdaniem najlepszy dostepny na rynku srodek do woskowania auta to srodek o nazwie formuła 1
tu sie zgodze bo od dawna uzywam tych produktow...
QSY napisał/a:
na poczatek woskowania polecam żółta formułe a dla uzyskania lepszego efektu polecam forumłę czerowną.
?????
chyba wszystkie formula 1 jakie do tej pory widzialem sa w zoltych pudelkach... masz fotki tej czerwonej?
Auto: STI & Polonez 1500
Skąd: Dziesiąta Pomógł: 34 razy Dołączył: 06 Paź 2004 Posty: 3372
Wysłany: Pią Lut 09, 2007 23:10
fotki nie mam ale widziałem i uzywalem czerwonej formuły, przewaznie nie sa dostepne w zwykłych sklepach z kosmetykami motoryzacyjnymi najszybciej dostaniesz je w sklepach z art. lakierniczymi
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach