Kupując samochód musisz pamiętać że niezwykle ważne to jak był uzytkowany przez poprzedniego właściciela. Samochody zadbane i serwisowana na czas zwykle sa droższe. Kupując tani samochód musisz sie liczyć z tym że nie będzie on spełniał Twoich oczekiwań a co gorsze może okazać się bardzo kosztowny w reanimacji. Dlatego lepiej dołożyc kilka złotych więcej i nabyc zadbany egzemplarz.
Karoseria
Kupując samochód musisz liczyć się z tym że jest on bardzo dobrze przyszykowany do sprzedaży, czysta tapicerka i lśniący lakier mają obniżyć Twój krytycyzm. Nie daj zwieść się zapewnienią że nie był bity i że właścielem był starszy Pan który jeździł nim do kościoła i do hipersklepu.
Większość samochodów sprzedawanych w komisch czy portalach internetowych jest po większych lub mniejszych stłuczkach. Więc problemem nie jest czy samochód był naprawiany ale jak mocno był rozbity i jak dobrze został naprawiony.
Wszytskie elementy nadwozia muszą być dobrze spasowane, szpary pomiedzy elementami muszą być równe, drzwi muszą się zamykać bez używania dużej siły. Czasam warto przejechać sie do salonu i sprawdzic na nowym salonowym egzemplarzu ktory jest "szczelny". Drzwi w takich samochodach zamykają sie z wytworzeniem ciśnienie w kabinie pasażerskiej co sprawia wrażenie lekkiego oporu w końcowej fazie zamykania drzwi.
Popatrz pod światło i oceń lakier. Musi być on połozony równo , bez pofałdowań. Sprawdź elementy naprawiane czy nie łuszczy się na rantach i w rogach. Oceń czy nie ma ognisk rdzy na podszybiach i w nadkolach. Jeżeli samochód ma założone piękne chromowane cyrkle to może znaczyc że sprzedający próbuje zamaskować ogniska rdzy.
Zwróć uwagę na stan usczelek, czy przylegają równo, czy nie sa pomalowane
Komora silnika nie powinna razić czystością lub świeżym lakierem. Może to świadczyc o naprawie silnika.
Ocen podłużnice, czy są proste i wolne od rdzy. Całe podłużnice nie świadczą o tym że samochód składa sie z jednego kawałka. Przecięcie samochodu za fotelami kierowcy i na słupkach A (to słupki kierowcy) oszczędza podłużnice i kielichy.
Obejrzyj dokładnie szyby i sprawdź czy są oryginalne i czy wszystkie pochodzą z tego samego okresu. Jeśli którac szyba jest z młodsza niż pozostałe świadczy to o tym że była wymieniana
Wnętrze
Tutaj najbardziej widać zu zycie samochodu.
Obejrzyj dokadnie kierownicę, gałke zmiany biegów, dzwignie kierunkowskazów, pedały oraz progi. Wyślizgane świadczą o częstym i długim uzytkowaniu.
Fotel kierowcy nie powinien być zapadniety a tapicerka poprzecierana
Jężlei kupujesz samochód użytkowany w Polsce to szacunkowy roczny przebieg to 15-17 kkm. Jeżeli w Niemczech to ok 25 kkm
Sprawdż czy po przekręceniu kuczyka świecą się wszytskie kontrolki i czy gasną po chwili. Nie zapalenie sie jakiejś kontrolki może sugerować jej odłączenie aby ukryć awarie ukłądu
Jeżeli samochód ma klimatyzacje to sprawdź czy działa. Jeżeli sa z nią problemy to ustal przyczynę najlepiej w wyspecjalizowanym punkcie. Tak diagnostyka nawet jeśli kosztuje na wet 200 PLN może ustrzec Cie przed wydatkiem nawet kilku tysiecy PLN po zakupie.
Silnik
Nie dowiesz sie za duzo na ucho. Nie baw sie w Mozarta.
Oceń czy nie ma wycieków. Czysty, wymyty silnik może być próbą ich ukrycia.
Zimny powinien zapalac bez trudu. I pracować równo, bez szarpania.
Zapal i zgaś go kilka razy a dowiesz sie jaki jest stan akumulatora.
Ciepły silnik (trzeba nim zrobić min. kilkanaście kilometrów) powinien zapalać również od ręki. Problemy z zapłonem na ciepło to oznaka słabej pompy paliwowej
Jeżeli kupujesz turbo to poproś sprzedającego(ma sens jezeli to właściciel a nie komis) żeby "pokazał co ta furka potrafi" tuż przd końcem jazdy próbnej. Jeżeli po szalonej jeździe zgasi od razu to odpuśc sobie bo naprawdopodobnie turbo będzie do wymiany. Taki silnik po ostrej jeździe musi popraqcować na jałowym biegu ok 1 min przed zgaszeniem.
Można również zajrzeć do intercoolera. Jesli jest dużo oleju w płynie znaczy ze turbo pada. Podobnie jesli jest rzeka oleju w rurze idącej do turbiny albo z turbiny. tego nie wiem ale poszukam
Dym z rury powinien byc neutralny. Jeśli wkrecony na pełne obroty silnik dymi na biało - uczelka pod głowica do roboty, na niebiesko - bierze olej, na czarno jakieś problemy ze spalaniem
Dobrze jest też zmnierzyć stopień sprężania na każdym z cylindrów. to jest najlepszy wyznacznik zużycia silnika.
Zawieszenie
Ze strony zawieszenia nie powinny dochodzić żadne trzaski i stukania. Najlepiej ocenić to w porządnej stacji diagnostycznej w której dowiecie sie gdzie sa luzy i ile to będzie kosztować.
W trakcie jazdy samochód powinien jechac prosto i nie zbaczać z toru jazdy. Nie powinna drżeć kierownica (źle wyważone koła, zle ustawiona zbierzność, albo nienaprawialne uszkodzenie po dzwonie)
Dzwignia zmiany biegów również powinna zostac niewzruszona (drgania wskazuja na uszkodzenie poduszki skrzyni biegów). Biegi powinny wchodzić gładko bez zgrzytania.
Podczas hamowania pedał nie powinien odbijać (zwichrowane tarcze hamulcowe)
Koniecznie trzeba sprawdzić numery nadwozia . Moze okazac się że nasz wymarzony samochód ma kuper od innego egzemplarza a i silnik nie ten co trzeba. Najlepiej udać sie do ASO i tam skonsultowac rzeczywistośc z fantazją sprzedającego.
Dobrze jak samochód posiada niemiecką kartę pojazdu czyli Brief. Książka serwisowa i komplet kluczyków sa tez mile widziane. Jeden kluczyk może byc oznaką że samochód został skradziony w Niemczech w celu wyłudzenia odszkodowania a następnie sprzedany złodziejom i wywieziony na wschód.
Warto tez sprawdzić czy samochód nie był kradziony. Sprawdzisz to na kazdym posterunku Policji. Numer VIN skradzionego samochodu jest w bazie nastepnego dnia po zgłoszeniu przez właściciela jeżeli kradzieży dokonano w Polsce a w kilka dni jeżeli samochód pochodzi za krajów UE.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach