Auto: znalazlem na otomoto ;)
Skąd: Śródmieście Pomógł: 24 razy Dołączył: 03 Maj 2004 Posty: 3578
Wysłany: Czw Lut 08, 2007 01:14 KIEROWANIE
Istnieją trzy sposoby operowania kołem kierownicy: korygujący, kompensacyjny i podstawowy.
Za pomocą tego pierwszego koryguje się nieznaczne odchylenia od zaplanowanego toru ruchu samochodu. Polega on na skręcaniu kierownicy o niewielki kąt. Należy przy tym pamiętać, że obiema rękami kieruje się o wiele dokładniej niż jedną.
Celem kierowania kompensacyjnego jest zlikwidowanie poślizgu samochodu, to znaczy ustabilizowanie samochodu po utracie stateczności poprzecznej.
Kierowanie podstawowe służy natomiast zmianie toru ruchu samochodu.
Kierowanie podstawowe i kompensacyjne, w zależności od tempa zmian sytuacji, jest wykonywane dwoma sposobami - siłowym lub szybkościowym
Metoda siłowa: podczas skrętu koło kierownicy jest jak gdyby przekazywane z ręki do ręki. Na rysunku 1 przedstawiono skręt wykonany po kolei dwiema rękami z przechwytywaniem. Metoda ta jest stosowana podczas jazdy samochodem w koleinach, po ciężkich, sypkich nawierzchniach oraz po drogach z licznymi nierównościami.
Metoda szybkościowa: w zależności od indywidualnych możliwości kierowcy metoda ta pozwala skręcać koło kierownicy o duży kąt 3-5 razy szybciej niż przy sposobie siłowym. Skręt można wykonywać jedną ręką (rys. 2), po kolei obiema rękami (rys. 3) lub rozpoczynać jedną ręką, a kończyć dwiema i na odwrót. We wszystkich przypadkach, jeśli koło kierownicy ma zostać skręcone więcej niż o 180 stopni, to jest niezbędne przekładanie rąk na krzyż (patrz rys. 3.3 i 3.6).
Rozpatrzmy szczegółowo obrót kierownicą w prawo metodą szybkościową, wykonywany kolejno obiema rękami z przechwytywaniem (patrz rys. 3). W celu dokładnego określenia ułożenia dłoni będziemy, podobnie jak poprzednio, posługiwać się umowną tarczą zegara.
W początkowej fazie skrętu operujemy obiema rękami – lewa ręka z godziny 9.00 przesuwa się na godzinę 11.00, a prawa z 3.00 na 5.00. Następnie prawa ręka puszcza kierownicę i najkrótszą drogą szybko przenosi się na pozycję godziny 12.00.
Zatrzymajmy się na chwilę w tym miejscu. Uchwycenie kierownicy w jej górnym punkcie powinno bezwzględnie odbyć się bez uderzenia. Jest to możliwe tylko wówczas, gdy dłoń prawej ręki w chwili chwytu będzie już przesuwać się po łuku z prędkością koła kierownicy.
Rys.1. Skręcanie koła kierwonicy w prawo sposobem siłowym
1 - ułożenie rąk przed obrotem
2 - prawa ręka obraca koło kierownicy, lewa ześlizguje się
3 - przechwycenie w dolnej części kierownicy
4 - lewa ręka obraca kierownicę, prawa przesuwa się do góry
Rys.2. Skręcanie kierownicy w prawo sposobem szybkościowym jedną ręką
1 - ułożenie prawej ręki przed obrotem
2 - przejście od chwytu koła do kierowania wierzchnią stroną dłoni
3 - kierowanie za pomocą wierzchniej części dłoni przyłożonej do dolnej części kierownicy
4 - przejście do kierowania chwytem otwartym bokiem dłoni
5 - kierowanie chwytem otwartym i przejście do chwytu zamkniętego
6 - kierowanie chwytem zamkniętym
W praktyce wygląda to tak: przenosząc rękę w linii prostej z godziny 5.00 na 12.00 jednocześnie zbliżamy palce do koła i przesuwamy rękę w kierunku ruchu kierownicy. Pełny chwyt następuje wiec w strefie między godzina 1.00 a 1.30. Prawa ręka włącza się wówczas z całą siłą do pracy, lewa natomiast wykonuje kolejne szybkie przechwycenie: błyskawiczny ruch w górę z godziny 5.00 na 12.00 i miękki chwyt. Całe kierowanie odbywa się w strefie między godziną 1.00 a 5.00, a wiec składa się ono z samych ruchów ciągnących. Nie jest to przypadkowe. W ciągnięciu biorą udział mięśnie zginające, które w odróżnieniu od prostujących są silniejsze i szybciej się kurczą.
Wybierając metodę kierowania należy pamiętać, że prędkość obrotu kierownicy musi być współmierna do prędkości jazdy samochodu i krzywizny zamierzonego toru jazdy. W sytuacji, gdy trzeba nagle wykonać głęboki manewr (objechać kamień lub dziurę), zwłaszcza przy prędkości do 60 km/h, należy stosować tylko metodę szybkościową.
W przypadku, gdy kierowca może precyzyjnie przewidzieć swoje działania na zakręcie, uwzględniając jego krzywiznę i szybkość jazdy – co jest charakterystyczne dla wyścigów torowych – jest dopuszczalna zmiana standardowego chwytu kierownicy. Znając kąt, pod jakim należy skręcić, zawodnik zawczasu przenosi jedną dłoń tak, aby podczas pokonywania zakrętu, gdy potrzebna będzie dokładność operowania kierownicą, działały obie ręce (rys. 4).
W technice kierowania jest pewien paradoks: im zawodnik jest bardziej doświadczony, tym rzadziej korzysta z metody szybkościowej. I na odwrót - im niższy jego poziom, tym częściej konieczne staje się stosowanie tej metody. Dlatego tez trening należy rozpoczynać właśnie od opanowania techniki kierowania.
Rys.3. Skręcanie koła kierownicy na prawo sposobem szybkościowym wykonuje się obiema rękami z przechwyceniem na krzyż
1 - położenie rąk przed obrotem
2 - obrót koła kierownicy w prawo do chwili szybkiego przechwycenia prawą ręką
3 - obrót koła kierownicy lewą ręką z jednoczesnym przechwyceniem prawą
4 - obracanie kierownicy po po przechwyceniu praa ręką do chwili przechwycenia lewą
5 - obrót za pomocą prawej ręki i szybkie przechwycenie kierownicy lewą ręką
6 - obrót koła kierownicy po przechwyceniu lewą ręką i przechwycenie prawą
Rys.4. Chwyt kierownicy przygotowujący do skrętu w lewo
1 - ułożenie rąk przed chwytem przygotowującym do skrętu
2 - chwyt poprzedzający skręt kierownicy
3 - obrót kierownicy w lewo (lewa ręka obraca, prawa się ślizga)
4 - ułożenie rąk na kierownicy podczas zakrętu
Auto: F7P
Skąd: Polska Pomógł: 29 razy Dołączył: 17 Cze 2004 Posty: 1894
Wysłany: Sob Lut 24, 2007 22:59
Podczas bokiem team... często "wypycham" kierownice z ręki..
Polega to na tym, że rzucając auto w poslizg zamiast kręcic kierownicą jak oszalały wypycham ją z rąk w kierunku dla mnie wskazanym.. przejmuje jej samoczynny wymuszony przeze mnie obrót w chwili dla mnie odpowiedniej...
Szukam wszelkich informacji na ten temat.. słyszałem że jest kilka osób które jeżdzą tym stylem i ponoc jest to bardzo stara metoda kierowania w poślizgu...
Auto: VW Amarok
Skąd: Polska Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Cze 2004 Posty: 560
Wysłany: Wto Lut 27, 2007 12:00
krecenia kierownica jedna reka przy szybkiej jezdzie nie polecam.. wymaga duzej wprawy i silnej tej jednej reki.. co do kierowania to jedna ze szkol kierowania mowi zeby rece trzymac w miare mozliwosci jak najwiecej w pozycji jak to sie mowi za 15 trzecia? czy za 10 ?:D hehe.. tak wiec skrecamy obiema rekami w prawo > lewa reka wraca po kole na pozycje godziny 10 a prawa reka wraca na pozycje godziny 2 w ten sposob rece mamy jak do jazdy na wprost ale jedziemy w zakrecie.. jedym sie to podoba innym nie ale warto sprobowac
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach